17 oktober 2020

CDA Wijdemeren bezoekt Scouting Klaas Toxopeus Kortenhoef

Het CDA Wijdemeren ziet vrijwilligers als de 'kampioenen' van een sterke samenleving. Zonder hun inzet kunnen wij niet sporten, blijven de kerken dicht, kunnen scholen niets extra's organiseren en rukt de vrijwillige brandweer niet uit. Het CDA Wijdemeren staat voor het beleid om verenigingen en vrijwilligers te ondersteunen door onnodige regels voor hen en voor verenigingen te schrappen of versoepelen. Dit is dan ook de reden dat het CDA Wijdemeren de komende periode gaat kennismaken met een aantal verenigingen in onze gemeente. Het eerste bezoek wordt gebracht aan de Scouting Klaas Toxopeus in Kortenhoef.

Ontvangst Scouting Klaas Toxopeus

We zijn ontvangen door Stijn Visee. Een rondleiding op het terrein aan de Kwakel in Kortenhoef gaf meteen een mooi beeld van de vereniging. In het clubgebouw is er voor iedere leeftijdsgroep een eigen ruimte. De leeftijdsgroepen zijn als volgt ingedeeld: de Bevers, Welpen, Zeeverkenners en de Wilde Vaart. Maar natuurlijk gaat het om buiten zijn. Verschillende boten varen (bijna) ieder weekend uit. 'De locatie is prachtig, we varen zo de Kortenhoefse Plassen op', aldus Stijn.

Trots, plezier en respect

Leuk om samen met de jongeren op een actieve en uitdagende manier hun vrije tijd in de natuur te downloaden. Ze hebben veel plezier met elkaar en leren om samen te werken en respect te hebben voor de ander. Plezier maken, maar ook voor het onderhoud aan schepen worden de jongeren goed begeleid en kunnen ze trots zijn dat de vloot er prachtig bij ligt.

Multifunctioneel

Wat er meteen opvalt is dat ook doordeweeks veel leven op het terrein is. De locatie wordt verhuurd aan de kinderopvang. De Energiecoöperatie Wijdemeren maakt gebruik van het dak, dat vol ligt met zonnepanelen. Zo wordt het gebouw dus driedubbel gebruikt!

Contact en toekomst

Het contact met de gemeente over gebruik en onderhoud van het gebouw is goed. Stijn vertelt wel dat er wel eens problemen worden ervaren door hangjongeren die voor overlast zorgen in de buurt, waar dan weer met een vinger naar vereniging wordt gekeken. Maar dit zijn we aan het bespreken met de gemeente. De toekomst zien we zonnig tegemoet we in ledental nog steeds licht stijgen.