04 mei 2021

CDA Wijdemeren feliciteert S.V. ’s-Graveland met het 100 jarig bestaan

Het CDA Wijdemeren ziet vrijwilligers als de 'kampioenen' van een sterke samenleving. Zonder hun inzet kunnen wij niet sporten, blijven de kerken dicht, kunnen scholen niets extra's organiseren en rukt de vrijwillige brandweer niet uit. Het CDA Wijdemeren staat voor het beleid om verenigingen en vrijwilligers te ondersteunen, door onnodige regels voor hen en voor verenigingen te schrappen of versoepelen. Om te horen hoe het bij verenigingen gaat, gaan wij bij verschillende verenigingen langs. Afgelopen maandag 3 mei 2021 zijn we bij voetbalvereniging S.V. ’s-Graveland langs geweest.

Bij een jarige kom je niet met lege handen aan. Daarom hebben wij een heerlijke taart mee genomen uit het dorp om onder het genot van een kopje koffie en een stuk taart te spreken over de vereniging en hoe het deze 100 jarige vergaat.

De vereniging

We komen aan op een keurige accommodatie die netjes onderhouden wordt. In de kantine worden we verwelkomd door het bestuur die i.v.m. de coronamaatregelen de bestuurskamer hebben ingeruild voor de ruimere kantine.  Al snel hebben we het over de vereniging. Het is een grote vereniging met veel leden. Daarnaast is het ook een hele drukke periode. De vereniging is op 23 april 1921 opgericht en heeft dus kortgeleden haar 100-jarig jubileum gevierd. Niet op de manier zoals men voor ogen had, maar door de inzet van veel vrijwilligers hebben we er wel wat moois van gemaakt vertelt voorzitter Marc Degenkamp. Hij is de voorzitter van de vereniging en loopt al heel wat jaren rond op de voetbalvereniging.

Trots

Penningmeester Koen Janmaat zegt het heel treffend. Trots kunnen we zijn op dat we 100 jaar zijn geworden. Daarnaast zijn we doorlopend trots op de vele vrijwilligers die we binnen de club hebben lopen. Door een aantal van deze vrijwilligers zijn we ook op dit moment in staat om toch dingen voor onze leden te organiseren. Elke weekend wordt er onderling gevoetbald en op dit moment zijn ook de voetbaldagen weer van start gegaan.

Uitdagingen

Naast zoveel positieve dingen zijn er ook uitdagingen. Het ledenbestand krimpt en aankomend jaar gaan veel seniorenteams op zaterdag voetballen. Dit is een uitdaging, omdat het complex maximaal wordt gebruikt door de huidige en extra teams op de zaterdag laat Mark Jans (accommodatiezaken) weten.

Gemeente Wijdemeren

Na een flink aantal maanden zonder contactpersoon te hebben gezeten, is er sinds het begin van het jaar weer een vast contactpersoon vanuit de gemeente. De eerste kennismakingen zijn positief verlopen. Het verdere contact met de gemeente verloopt wisselend. Er moet vaak aan eerder gemaakte afspraken herinnerd worden. De vereniging hoopt vooral dat er dit seizoen nog gevoetbald kan worden tegen andere verenigingen in de buurt. Als dat niet gaat lukken hopen we dat we het nieuwe seizoen op een normale manier zonder Corona kunnen spelen.