04 augustus 2016

CDA Wijdemeren gaat deze zomer het land in

Nu het raadswerk op een laag pitje staat, trekken raadsleden van het CDA Wijdemeren de komende weken het land in. Zij gaan op bezoek bij gemeenten die ook voor de keus hebben gestaan om wel of niet te fuseren of een ambtelijke samenwerking aan te gaan. Zij doen dit als voorbereiding op de discussie die in het najaar over de toekomst van Wijdemeren wordt gehouden. De CDA'ers willen graag de ervaringen horen van collega-raadsleden in het land en die betrekken bij de afwegingen die straks gemaakt moeten worden.

Fractievoorzitter Jan Verbruggen: "In het najaar zijn de uitkomsten bekend van de bestuurskrachtmeting die de provincie laat uitvoeren. Daarmee krijgen wij verschillende feiten op een rij. Los van alle begrijpelijke emoties."

Alle meningen tellen

"Die uitkomsten van de bestuurskrachtmeting zijn een belangrijk onderdeel om te bepalen hoe de toekomst van Wijdemeren er uit komt te zien. Evenals de petitie met zo'n 7.000 handtekeningen van de Actiegroep Wijdemeren 2020 en meningen van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties die ons op allerlei manieren bereiken. En niet te vergeten de uitkomsten van de enquĂȘte die de gemeente eind dit jaar zelf nog zal houden."

De samenleving, niet de overheid

Jan Verbruggen: "De afgelopen maanden is het CDA op veel plaatsen met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties in gesprek geweest over de toekomst van onze dorpen. Dat blijven wij de komende maanden ook doen. Maar nu is het ook tijd om te leren van de ervaringen in andere gemeenten. Wij vinden dat je voor zo'n belangrijke beslissing overal je oor te luister moet leggen. Dat past ook bij de politiek van het CDA waar de samenleving centraal staat en niet de overheid."

Tijd om knopen door te hakken

Evenals het college van Wijdemeren hecht het CDA aan een zorgvuldig, open en transparant proces, maar aan de andere kant ook aan duidelijkheid. Verbruggen: "Wij praten in Wijdemeren al weer zo'n tien jaar over een mogelijke fusie. Eerst werden Loenen en Breukelen genoemd en na de fusie van deze gemeenten met Maarssen was Stichtse Vecht kandidaat. Het wordt nu tijd dat we tot een besluit komen en knopen doorhakken: blijven wij zelfstandig, is versterkte samenwerking een oplossing of biedt een fusie toch de beste kansen voor de dorpen van Wijdemeren?"

De toekomst van Wijdemeren

Het CDA ziet op dit moment drie mogelijkheden voor de toekomst van Wijdemeren:

Wijdemeren kan nog langdurig een zelfstandige gemeente blijvenWijdemeren blijft bestuurlijk zelfstandig, maar gaat een ambtelijke fusie aanWijdemeren fuseert met een of meerdere gemeenten

Jan Verbruggen: "Vanaf het begin van de discussie over wel/geen fusie is het standpunt van het CDA ongewijzigd. Het liefst willen wij dat Wijdemeren als zelfstandige gemeente kan blijven bestaan. Maar dan moet dat wel voor een periode van zo'n 10 tot 15 jaar zijn. Anders blijven wij tijd, energie en geld in fusiediscussies steken die wij beter voor andere zaken kunnen gebruiken. In de zomervakantie trekken wij het land in om van collega-raadsleden te horen hoe zij met deze worsteling zijn omgegaan en hoe zij uiteindelijk tot een keuze zijn gekomen."