07 maart 2021

Fractie nieuws februari 2021

De eerste commissies en raadsvergadering van 2021 hebben weer plaatsgevonden. Op het eerste gezicht weinig politiek spannende onderwerpen. Maar voor de CDA fractie waren er zeker wel belangrijke punten. In de commissie kwam voor de derde keer het woningbouwproject Laantje 3-4 in Loosdrecht langs. De ene keer staat het complex te dicht bij de aanwonenden, de andere keer te dicht op het bos van Sprenger. Er waren wederom veel insprekers die met veel emotie hun standpunten kenbaar maakte. Frank van Ruitenbeek heeft namens de CDA fractie geadviseerd dat het plan “de inspraak” in kan. Naar aanleiding van de zienswijzen hopen we later dit jaar, al dan niet gewijzigd, het definitieve bestemmingsplan vast te stellen, om zo veel inwoners van Wijdemeren een kans te geven op een nieuwe betaalbare woning. Starters en ouderen staan in de rij, zo bleek!

In de raad kwam de revitalisering van de Meenthof in Kortenhoef aan de orde. CDA is een groot voorstander van dit plan. Barry Rooimans prees de initiatiefnemer. Hij heeft mede bijgedragen aan het cultureel centrum de Blinker aan de Kerklaan en aan de nieuwe bestrating van de Meenthof. Om die reden houden we niet zo strak aan de eis om een ​​derde sociale huurwoning te realiseren. Van de 23 nieuwe appartementen zijn er toch nog 3 in de sociale sector.

Al jaren wil een aantal inwoners van Nederhorst den Berg de spartelvijver in de Spiegelplas terug. Door Natuurmonumenten is de spartelvijver geheel vol met riet komen te staan ​​(geen onderhoud). Het raadsvoorstel voldeed niet helemaal aan de wens van de initiatiefneemster. Eric Torsing vindt dat er niet altijd naar de overheid gekeken moet worden. De samenleving kan met elkaar zoveel mooie dingen tot stand brengen. Daarom heeft Eric Torsing een aantal ondernemers uit Nederhorst uitgedaagd de klus te klaren. Op een zaterdagmorgen zijn de plannen ter plaatse in de buurt van de initiatiefneemster gesmeed. Als Natuurmonumenten de toestemming geeft dan gaan we enthousiast aan de slag!

Als laatste noem ik nog de verbazing van de CDA fractie over de mededeling dat de gemeentelijke organisatie, zoals de burgemeester zei, op hun tandvlees loopt. Jan-Willem Nienhuis refereerde aan het vragenhalfuur aan de enorme investeringen van afgelopen jaren en de uitbreiding van 22 fte's. Hoe kan het nu dan zo mis gaan? De CDA fractie wil de ambitie niet verlagen en een organisatie die door de portefeuillehouder gestimuleerd wordt om de genomen voor onze inwoners, ondernemers en verenigingen met enthousiasme uit te voeren. Natuurlijk het kan wel eens druk en moeilijk zijn in deze bijzondere corona tijd, maar wij denken dat met een organisatie die betrokken, creatief is en denkt in oplossingen, veel werk verzet kan worden.

De CDA fractie blijft scherp voor uw belangen. Heeft u vragen, opmerkingen en adviezen, laat het horen!