13 maart 2016

CDA: Onderhandelingen pakken goed uit voor mooi woningbouwplan Knorr-terrein

Eind februari presenteerde Re-Shape Properties haar plannen voor het Knorr-terrein in Loosdrecht. De CDA-fractie is blij met de gepresenteerde plannen. Met 17 sociale huurwoningen, 16 betaalbare koopwoningen, 33 middeldure huurwoningen en 28 vrije sector koopwoningen krijgt Loosdrecht een mooie mix in een groene omgeving.

De contouren van de oude Knorr-fabriek worden na de sloop van de huidige bebouwing gerespecteerd. Langgerekte laagbouw langs de Molenmeent, markante hoogbouw aan de Rading en de twee onder eenkappers sluiten mooi aan op de bestaande wijk. Tijdens de presentatie waren er ook lovende woorden over de mooie donkere stenen en het ontwerp.

Onderhandelingen pakken goed uit

CDA-fractievoorzitter Jan Verbruggen: "De gemeenteraad wilde meer sociale woningbouw op het terrein. Als CDA-fractie hebben we de toen ingediende motie niet ondersteund omdat wij onze wethouder de ruimte wilden geven om te onderhandelen. Dat heeft goed uitgepakt. Wij krijgen nu niet alleen zeventien sociale huurwoningen, maar ook zestien betaalbare koopwoningen. Bij elkaar meer woningen in dit segment dan in de motie werd opgedragen. Dan mag je toch spreken over een mooi onderhandelingsresultaat."

Duurzaamheid

"Naast de mooie mix aan woningen en aansluiting op de bestaande wijk heeft de ontwikkelaar ook op het gebied van duurzaamheid mooie ambities", vindt CDA-raadslid Rosalie van Rijn. "De algemene indruk was dat iedereen het een heel mooi plan vond en dat werd nog eens onderstreept met een daverend applaus aan het eind van de bijeenkomst."

Verhuisbewegingen

CDA-wethouder Theo Reijn is 'dolgelukkig' met het plan en verwacht dat er door de nieuwbouw een enorme verhuisbeweging op gang komt. "Dat betekent dat er op andere plaatsen ook weer sociale huurwoningen en betaalbare koopwoningen beschikbaar komen."