02 januari 2021

"We maken geen plannen voor maar samen met de Capellenaren"

Digitale Nieuwjaarsspeech 2 januari 2021, CDA fractievoorzitter.

Het jaar 2020 had het jaar moeten zijn van 75 jaar vrijheid, hoe anders kijken we nu terug. Vandaag in een lockdown en een digitale nieuwjaarsbijeenkomst.

Familie of vrienden maanden niet kunnen zien of omhelzen. Een afscheid van een dierbare in besloten kring. Ouderen niet naar de dagbesteding , kerk of ontmoetingsplekken, beperkte mantelzorg of hulp thuis. Zorgen om onze jeugd en onderwijsachterstanden. Het is voor vele van ons een zware periode. Onze dankbaarheid gaat dan ook uit naar allen die dag in dag uit de zorg verlenen aan onze dierbare, of bereid zijn tot een helpende hand. Zij verdienen respect door ons aan de Covid regels te houden om overbelaste zorg te voorkomen.

Als fractievoorzitter ben ik dankbaar voor alle ondersteuning bij het fractiewerk, door het bestuur, actieve CDA leden en signalen uit de Capelse samenleving. Maar vooral ook de ondersteuning die Devie en ik krijgen van onze burgerraadsleden Erik, Vidar en Tim bij het vele voorbereidende werk in de commissies om tot wel overwogen raadsbesluiten te komen. Vanaf het begin en nog steeds als #TeamCDA,  en met de komst van Arjan als onze nieuwe fractieassistent  een versterking met nieuwe ideeën en onze influencer op Instagram.

Met soms wat trekken en duwen kunnen we terugblikken op een constructieve samenwerking in de raad en commissies waarbij mooie resultaten werden bereikt, maar waar ook op een aantal dossiers nog steeds zorgen leven.

Gezonde levensstijl Zeker in Covid tijd om oog voor te houden. Pijler 2021: We kijken uit naar het Regionaal preventie akkoord en de nieuwe Jeugd- en sportnota.

Onderwijskansen: Zorgen om de inspectierapporten bij Blick maar waar we kunnen uitzien naar de verbetertrajecten die zijn ingezet. Pijler 2021 : Aandacht voor onderwijsachterstanden.

Schollebos: Een voorbeeldtraject voor het betrekken van de Capelse samenleving bij het maken van plannen. Waarbij oog moet worden gehouden tussen een goede balans van natuur en reactie. Pijler 2021:  Korte termijn aanpak, en onderzoek naar kinderboerderij.

Digitale Participatie: Nieuwe manieren om in contact te komen met Capelle, oa door meer inzet van digitale participatie tools. Goed om te zien dat de lijn van participatie Schollebos wordt doorgezet voor het nieuwe programma Buitenruimte. Pijlers 2021: Een werkgroep gaat aan de slag, waar Vidar deel van uit maakt om te komen tot een participatiebeleid. WOP’s meer in hun kracht zetten om tot adviserende wijkorganen te komen.

Integrale aanpak: In het sociaal domein, WMO, participatiewet schuldhulpverlening te komen tot een sluitend netwerk en integrale aanpak. Tijdens onze raadsreis in Capelle hoorde wij dat ondernemersopen staan om Capellenaren te helpen met werk.  Bij voegsignalering en hulpaanbod schuldhulpverlening is het diaconaal netwerk van kerken aangesloten. Pijler 2021:  Uitbreiden netwerk voegsignalering en hulpaanbod.

Duurzaamheid : Capelle sluit aan bij regionaal trajecten. Capelle zet in op zonenergie. Er komt voor iedere wijk een warmteplan, hierbij heeft het CDA aandacht gevraagd om oog te houden voor lokale initiatieven van bewoners en bedrijven. Pijler 2021:  Warmteplannen per wijk.

Gebiedsontwikkelingen/Stadsvisie: Nieuwe woningen zijn nodig om aan de vraag te kunnen voldoen of onze jongeren ook een thuis te bieden in Capelle. Ontwikkelingen gaan voor het CDA hand in hand met een goede balans tussen bouwen, mobiliteit, natuur, kaders en participatie. Als rode draad voor alle plannen, doen we het in de juiste volgorde en worden inwoners blijvend betrokken. Hier leven voor het CDA nog zorgen. We zien nu initiatieven waar na bijna twee jaar nog steeds geen kaders voor zijn, zoals het toekomstperspectief Fascinatio. Of zijn bij de Capelseweg/Bermweg omwonenden voldoende meegenomen in het hele traject na de vele wijzigingen van het gebiedspaspoort. Pijlers 2021: “hoort u mij”  We maken geen plannen voor maar samen met de Capellenaren. Versterken van de rol van de raad door als CDA te blijven investeren vanuit het midden tot een goede samenwerking voor de beste plannen voor onze inwoners, bedrijven en organisaties. Betrouwbaar en zichtbaar bestuur. Met de focus op onze kaderstellende, controlerende, volksvertegenwoordigende rol. Hierbij zo breed mogelijk inzetten op participatie om de Capelse samenleving te betrekken en betrokken te houden bij al deze plannen. Of zoals koning Willem Alexander in zijn kersttoespraak aangaf : “Ook de zachte stemmen verdienen het om gehoord te worden”.

Sluitende meerjarenbegroting: De WMO en Jeugdhulp zijn open eind regelingen die drukken op de begroting. Het Rijk compenseert op dit moment tekorten (nog) niet volledig. Gedane investeringen als een zwembad of woningbouw lopen jaren door in begroting. In de najaarsnota 2020 is de taakstelling oplopend naar 5 miljoen in 2028 om tot een sluitende begroting te komen. Dit houdt in dat er noodzakelijk keuzes gemaakt moeten worden wat wel en niet tot de kerntaken behoort. Wat vinden we belangrijk om te behouden of waar kan het minder, dat zal ons voor dilemma’s stellen.  Zoals bijvoorbeeld de Bibliotheek, woningbouwprojecten, Isala Theater, gratis OV AOW-gerechtigden, sportfaciliteiten  of het jongerencentrum Capsloc.  Een gedeelde verantwoordelijk van college en raad om samen op een verantwoorde manier tot kaderstelling te komen. Pijlers 2021: Het CDA vindt het belangrijk om ook Capellenaren in dit proces te betrekken.

Afsluting : 21 december 2020 gaat de boeken in als de dag  van het vaccin, ‘s avond schitterde de ster van Bethlehem aan het hemel. Laat dit licht een teken van hoop zijn voor een nieuwe toekomst om straks weer bijeen te kunnen zijn. Laten we elkaar tot zegen zijn, het goede aan elkaar doen. Dat zou de verbinding kunnen brengen, tussen mensen en groepen die we zo hard nodig hebben. Dan wordt het écht een gelukkig Nieuwjaar.

Namens Devie, Erik, Vidar, Tim en Arjan dank voor uw aanwezig zijn, en wensen u een hoopvol 2021 toe.

Jolanda  den  Engelsman, fractievoorzitter CDA Capelle aan den IJssel

06-245 23 167 [email protected]