Middelwatering vormt het hart van de stad Capelle. Het is een wijk met veel gezichten. In het centrum liggen het hoofdwinkelcentrum De Koperwiek, het zakelijke centrum en het gemeentehuis. Deze functies zorgen voor gezellige drukte en veel aanloop. Maar Middelwatering is voor velen toch vooral de plaats waar hun woning staat. De wijk kent een grote diversiteit aan buurten.

Middelwatering West : Helemaal in het westen liggen de Rondelen, met een mix van sociale en koopwoningen, sportschool David Lloyd. Het oude zwembad de Blinkert wordt afgebroken, hiervoor komt een gebied met woningen. Aan de noord kant liggen de drie hoge flats en is een schoolgebouw getransformeerd naar woningen "het Blok" Het villa’s park met er tegenover de voetbalvereniging VV Capelle en sportclub David Lloyd.

Er is ook De Oude Plaats met het romantische Slotpark, het kleinste museum van Nederland (Dief- en duifhuis), de Rozenburcht en de winkelgebied Slotplein.

Gaan we verder langs onze prachtige IJssel dan komen we via het Vuykterrein terecht in de oude kern met het Van Cappellenhuis, de Dorpskerk en monumentale boerderijen. De wijk eindigt aan de IJssel met de Gemeentewerf en de milieustraat. In het oostelijk deel liggen de Merelbuurt, de Dichtersbuurt en de Schildersbuurt. Dit zijn buurten met goed onderhouden koopwoningen, naast betaalbare huurwoningen in middelgrote flats. Aan de ander zijde van de Koperwiek ligt het verzorgingshuis de Vijverhof met rondom vele gebouwen voor senioren. Dit gebied sluit aan bij het nieuwe IJsselcollege, het nieuw te bouwen zwembad en sporthal.

Maar rond het centrum liggen ook de buurten als de 747, Vogelbuurt, Torenhof, Hoven en Wiekslag. Deze buurten hebben een profiel dat voor meer buurten in Capelle geldt. Er staan veel portiekflats met sociale woningbouw. Deze woningen zijn gebouwd in de jaren 60 of 70 en hebben een ‘lage’ energielabels. Om dit te verbeteren en de buurten voor verval te behoeden dienen verhuurders de komende jaren te investeren in woningverbetering.

Naast de vele werkzaamheden rond het stadscentrum is Middelwatering de komende jaren volop in ontwikkeling. Alle plannen zijn in te zien via www.centrumxpeditie.nl.

Aandachtspunten Middelwatering

Buiten het centrumgebied onderhoud van groen,wegen, voet- en fietspaden

Veilige hondenuitlaatzones

Stadsplein herinrichten(ontwerp uit 2017) uitbreiding winkelcentrum en veiligheid

Bouwprojecten Harmonie, Amandelhof, Mient-Midden, Meeuwensingel, Blinkert en waarbij het CDA is voor behoud van het ING gebouw aan de Kerklaan.

Amandelpark en fietroute richting Schollebos

Gebied langs de metrobaan Slotlaan naar Stadsplein

Toegankelijkheid van gebouwen (oa het zwembad) voor ouderen en mensen met een beperking.

Busverbinding richting ’s-Gravenland en IJsseland ziekenhuis

Jongerenvoorziening

Oudere woningvoorraad en de energietransitie

Overlast in een aantal buurten, afval en winkelwagentjes.

CDA contactpersoon Middelwatering: Heeft u vragen of wilt u het CDA iets meegeven, mail dan naar onze fractievoorzitter Jolanda den Engelsman [email protected]  Of volg ons via twitter, facebook en Instagram @cdacapelle