Schollevaar heeft veel voorzieningen zoals het NS-station, goede busverbindingen, basisscholen, praktijkonderwijs Accent, Huis van de wijk, een kinderlab, een winkelgebied met wijkcentrum Maria Danelserf, winkelcentrum Picassopassage met gratis overdekt parkeren en veel goede fietsverbindingen. Grenst zuidelijk aan het Schollebos, het groene hart van Capelle, en heeft mede daardoor gevarieerde flora en fauna met veel recreatieve mogelijkheden. Verder zit je vlakbij het intercity en metro station Rotterdam Alexander en direct bij de uitvalsweg naar de A20. Inmiddels is door de buurtbus Schollevaar met het Centrum van Capelle a/d IJssel verbonden. In de wijk Schollevaar kan de verkeersveiligheid op veel plaatsen nog verbetert worden en verdient daartoe continue aandacht.

Schollevaar is ontstaan in de jaren 70 en in 1978 betrokken de eerste bewoners hun nieuwe woning in Schollevaar voorzien van stadsverwarming. Schollevaar Zuid (gebouwd tussen 1970-1990) telt anno 2021 13.987 inwoners en 6.760 woningen waarvan 39% een corporatiewoning is. Schollevaar Noord (gebouwd tussen 1980-1989) telt anno 2021 3.203 inwoners en 1.592 woningen, waarvan 34% een corporatiewoning is. Totaal telt Schollevaar 9.963 woningen en 17.190 inwoners hiermee de grootste wijk van Capelle aan den IJssel.

Ten noorden ligt een grote bedrijvenzone, bestaande uit:

Capelle XL en het Hoofdweggebied met o.a. megastores, autodealers en een kantorengebied. Het beheer en toezicht op Capelle XL wordt door de BIZ gedaan. Er zijn plannen tot een upgrade van het gebied. Hier is ook het Ondernemershuis gevestigd, waar in 2021 door een grote brand een deel van het pand flink beschadigd raakte. In 2022 wordt het pand weer herbouwd. Een wens vanuit het gebied voor met name werknemers is een supermarkt, dit is echter gebonden aan regels vanuit de Provinciën. Er wordt ook gekeken of dit gebied kan gaan dienen als de “last mile”, distributie en dan met kleine, schone vrachtwagens de wijken in.

Voor de strook langs het spoor zijn er plannen om meer levendigheid in het gebied te krijgen, door o.a. horeca en recreatieve voorzieningen. Onze locatie radiozender is gevestigd in dit gebied. Nabij het Hoofdweggebied ligt ook Begraafplaats Schollevaar, de Sociale Werkvoorziening Promen, de standplaatsen voor woonwagens en Fier.

Capelle XS nieuw bedrijvenpark tussen Capelle XL en Zuidplas met ruim 40 bedrijven.

Roer/Barbizonlaan, behoort ook tot de wijk Schollevaar. Het ligt als een kleine enclave tegen de  Rotterdamse wijk Zevenkamp aan. Met een hotel,  kantoren en het appartementscomplex Barbizonstate. De kantorenwijk gaat de komende jaren getransformeerd worden naar een woon-werkgebied. Inmiddels zijn enkele kantoorpanden omgezet naar woningen. Voor het gebied wordt een gebiedspaspoort opgesteld samen met zowel bewoners en gemeente uit Capelle en Rotterdam-Zevenkamp. Punt van aandacht na de bewonersavond op 25 maart 2021 hebben bewoners niets meer vernomen. https://wijwillendit.nl/capelle-aan-den-ijssel/project/roer-barbizonlaan

Het wijkgericht werken is een belangrijke kernwaarde voor het CDA en zij ondersteunt dan ook het optimaal en met name zelfstandiger kunnen functioneren van het WOP Schollevaar voor activiteiten die de sociale cohesie en leefbaarheid van de wijk versterken. Tevens is voor het CDA een belangrijk aandachtspunt de versterking van de samenwerking tussen de andere WOP’s van de zeven(met Rivium straks acht) Capelse wijken met meer commitment van de gemeente Capelle aan den IJssel.

CDA contactpersoon Schollevaar: Heeft u vragen of wilt u het CDA iets meegeven, mail dan naar onze fractievoorzitter Jolanda den Engelsman [email protected] Of volg ons via twitter, facebook en Instagram @cdacapelle

Foto CDA januari 2022