08 juli 2023

Binnenstadsvisie Harderwijk 2031: Een eigentijdse Hanzestad

Door Wilco Mazier 

 

Dat ziet er leuk uit! Op basis van foto’s op je tijdlijn is de keuze snel gemaakt: laten we dit weekend eens naar Harderwijk gaan. Of je als bezoeker nu vanaf de Veluwe, over het Wolderwijd, over de Strandboulevard of gewoon vanuit Drielanden, Hierden of Ermelo naar Harderwijk gaat: de binnenstad is makkelijk te vinden. Nadat je je fiets, boot of auto hebt gestald bij één van de stadsentrees, slenter je onbezorgd de stad binnen. De binnenstadsbeleving is begonnen!  

 

Eenmaal in de stad hangt direct een ontspannen sfeer. Links en rechts zie je al wat leuke winkels in mooi historische pandjes. Het is hier aan de rand nog niet zo druk, maar toch is het wel een aantrekkelijk plaatje met verzorgde bloembakken en geveltuintjes. Dit intro kan zomaar een toekomstbeeld zijn voor wat wij beogen met de Binnenstadsvisie Harderwijk 2031, een eigentijdse Hanzestad. 

 

Het vertrekpunt van onze binnenstad is goed. Door inwoners en bezoekers wordt deze erg gewaardeerd. In het bijzonder het historische karakter, de verscheidenheid aan horeca en evenementen, het Stadsmuseum en Marius van Dokkummuseum en natuurlijk onze prachtige boulevard, haven en strandeiland.  

 

Ondanks wat er allemaal wel is, moeten we werken aan wat er nog niet is of beter kan. Veel panden staan leeg, er zou meer groen mogen zijn en de bereikbaarheid kan beter. Tevens zijn er een aantal locaties die aangepakt moeten worden en moet de basis op orde. Al deze elementen willen we middels de nieuwe binnenstadsvisie 2031 aanpakken. In 2031 heeft Harderwijk 800 jaar stadsrechten en verwelkomen we de Internationale Hanzedagen. We willen onszelf dan op ons mooist presenteren. 

 

We willen vanuit de visie beginnen met het laaghangend fruit. Dat houdt in dat we beginnen met het afbakenen van de verschillende functies. Wat is het winkelgebied en waar staan we toe dat er getransformeerd mag worden naar wonen of werken? We zien nu namelijk dat een aantal vastgoedeigenaren bewust panden leeg laten staan, omdat men hoopt dat er op enig moment toestemming komt voor wonen. We zien dit vooral in de tweede helft van de Donkerstraat. Door duidelijkheid te creëren verwachten we weer dat deze winkelpanden verhuurd gaan worden. Ook hopen we hiermee de levendigheid en leefbaarheid in deze delen van de binnenstad weer terugkomt. Verder gaan we aan de slag met de verdere vergroening, routing, fietsparkeerlocaties, uitstallingsbeleid, de binnenstad samenwerking professionaliseren, erfgoed- en duurzaamheidskaders bepalen. 

 

Naast het laaghangend fruit hebben we vier sleutelprojecten aangewezen: Vuldersbrink, Kloosterplein/Donderstraat, Bruggestraat en de stadsentrees. Deze projecten zullen over het algemeen meer tijd en investeringen vragen. 

 

De Vuldersbrink willen we als gebied aanpakken. Vooral aan de achterkant daarvan zien we verrommeling en onveiligheid. Ook vanuit de buurt zijn er klachten en die nemen we serieus. We willen kijken of we hier meer kunnen vergroenen, fietsparkeerlocaties kunnen toevoegen, nieuwe functies kunnen laten landen en de parkeerlocaties kunnen verplaatsen.  

 

Het Kloosterplein/Donkerstraat; de insteek is om de auto’s hier weg te halen en hiervoor groen en culturele activiteiten meer de ruimte te geven. Op die manier wordt deze kant van de stad aantrekkelijker en willen we de balans weer terugbrengen, zodat de ondernemers aan die kant van de stad weer meer lucht krijgen. 

 

De Bruggestraat willen we autoluw maken, zodat er een betere verbinding ontstaat tussen boulevard en Markt, waardoor deze elkaar kunnen versterken. Opvallend is daarbij dat inwoners van de binnenstad steeds meer bereid zijn om hun auto verder weg te parkeren. Leefbaarheid vindt men steeds belangrijker. Als college zijn we hier blij mee, omdat wij het fietsgebruik willen stimuleren om zo de leefbaarheid en veiligheid in onze gemeente te versterken.  

 

Harderwijk is een gastvrije gemeente. Dat geldt ook voor hoe we onze gasten en inwoners in de binnenstad willen verwelkomen. Dit willen we doen door onze stadsentrees te versterken met duidelijke routing, fietsparkeerlocaties, openbaar toilet en dergelijke. 

 

In september is het debat over de binnenstadsvisie en daarna willen we z.s.m. met de uitvoeringsagenda komen, zodat we aan de slag kunnen. 

  

Hartelijke groeten, 

 

Wilco Mazier 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.