17 september 2022

CDA in actie voor Kringloopverkoop Kerken

De kringloopverkoop van de Hervormde Gemeente Harderwijk en Protestantse Gemeente Harderwijk, aan de Fokko Kortlanglaan, worden in hun voortbestaan bedreigd. De kerken hebben de gebouwen in bruikleen van de gemeente Harderwijk. De Hervormde Gemeente moet eind augustus de schuren leeg maken omdat de gemeente deze gaat slopen. De Protestantse Gemeente heeft te horen gekregen dat het voormalige schoolgebouw ‘De Wijde Blik’ in het nieuwe schooljaar mogelijk weer in gebruik genomen wordt als onderwijsplek.
De CDA-fractie wil de verkoop door beiden kerkgemeenten behouden vanwege het maatschappelijke belang. Inwoners met weinig geld kunnen daar bijvoorbeeld meubilair en andere spullen tegen een lage prijs kopen. Ook gaan deze spullen soms gratis naar mensen in financiële problemen, echtscheidingen of gaat het naar vluchtelingen. De kerken ondersteunen ook bij het leeghalen van woningen van overleden personen als niemand anders daarvoor kan zorgdragen. Bovendien heeft dit een duurzaam karakter, omdat deze goederen opgeknapt en verkocht worden voor een tweede leven.
We hebben het college gevraagd of beide gemeenten langer van hun locatie gebruik kunnen maken, of in ieder geval tot er een alternatief is gevonden. De Hervormde Gemeente is daar al mee bezig, maar gesprekken daarover met de gemeente verlopen moeizaam. We hebben gevraagd of de gemeente een extra inspanning wil leveren om mee te werken aan deze nieuwe locatie.
Het college heeft toegezegd hieraan mee te willen werken, maar kan de geplande sloop van de huidige locatie van de Hervormde Gemeente helaas niet uitstellen. Over de locatie van de Protestantse Gemeente wordt een besluit genomen in december. Het CDA blijft de ontwikkelingen volgen en zal indien nodig opnieuw in actie komen om de kerken te steunen.

In de bijlage leest u de volledige schriftelijke vragen en de beantwoording van het college.

Door: Cor Jan Korevaar, Fractievertegenwoordiger