18 december 2021

Het nieuwe afvalinzamelsysteem in 2022 niet operationeel

Zoals u wellicht weet heeft het amendement van het CDA en HA om PMD apart in te zamelen in containers bij de acht wijkwinkelcentra geen meerderheid behaald. Dat betekent dat het nieuwe afvalinzamelsysteem op basis van nascheiding in januari 2022 ongewijzigd van start zal gaan.

Samenvatting
Per 1 januari 2022 zal, als het aan het College van B&W ligt, het nieuwe afvalinzamelsysteem op basis van nascheiding van start gaan. Ons amendement om PMD vooraf te scheiden in containers bij wijkwinkelcentra heeft het niet gehaald. De meerderheid van de raad kiest voor nascheiding, zoals het College voorstelt.
Nu blijkt echter dat het plaatsen en operationeel maken van de gft-containers voor 5.700 inwoners vertraging oploopt. Deze vertraging zorgt voor verwarring, onduidelijkheid en heeft consequenties voor de afrekening over het jaar 2022. Daarom komen we, samen met HA en PvdA met een amendement om volgend jaar het geïndexeerde basistarief te hanteren.

Vertraging en verwarring
Uit een brief van 1 december 2021 van het College naar aanleiding van de aangenomen motie “Verrekening tarief afvalstoffenheffing” blijkt dat ongeveer 5.700 huishoudens nog geen gft-verzamelcontainers met afvalpas beschikbaar hebben.
Ook blijkt dat het tot zeker eind juni 2022 gaat duren voordat deze geplaatst en operationeel zijn. En ook deze streefdatum is nog onzeker. Er wordt nu een tariefstructuur per 1 januari 2022 voorgesteld en er is een campagne voor scheiden van afval gestart die voor duizenden huishoudens tot verwarring leidt omdat dit voor hen niet uitvoerbaar is. Bij de afrekening over het jaar 2022 zal dit verrekend moeten worden, met alle gevolgen van dien.

Amendement
Daarom dienen wij met HA en de PvdA een amendement in om in 2022 het geïndexeerde basistarief te hanteren. Wij zijn namelijk van mening dat je nu – en dat voorstel ligt op 23 december voor in de raad – niet een besluit kan nemen over een tariefstructuur die in de praktijk niet uitvoerbaar is. Dat betekent dat wij ervoor pleiten om het nieuwe afvalinzamelsysteem een jaar uit te stellen tot alles ingeregeld en operationeel is.

Door: Peter Sels, Fractielid