12 januari 2021

Invoering omgevingswet

Maandag 11 januari j.l. publiceerde dagblad Trouw een artikel over de zorgen rond de invoering van de Omgevingswet. Minister Ollongren wil nog vóór de verkiezingen groen licht van het parlement. Het is nog maar zeer de vraag of dat lukt nu blijkt dat de ICT nog niet op orde is en de kosten uit de hand lopen. Het is de bedoeling dat burgers en bedrijven straks eenvoudig en digitaal vergunningen voor verbouwingen en evenementen kunnen regelen. Procedures moeten daardoor veel korter worden. De invoering van de Omgevingswet is al meerdere keren uitgesteld. De minister wil dat de wet op 1 januari 2022 van kracht wordt. De Tweede Kamer lijkt in te stemmen, maar de Eerste Kamer weigert op korte termijn in te stemmen met de invoering in januari 2022. Zij volgen de kritiek in het rapport van het Bureau ICT-toetsing (Bit) van november vorig, het Bit vindt de ICT-infrastructuur nog steeds complex en betwijfelt of de invoeringsdatum kan worden gehaald. De Raad van State vindt dat er pas een besluit genomen kan worden als alle gemeenten op het computersysteem zijn aangesloten en alles goed werkt. Bovendien dreigen de kosten van de Omgevingswet voor de gemeenten hoog op te lopen.

Klik hier voor de schriftelijke vragen

foto: www.sbo.nl