05 februari 2021

Nieuw fietspad tussen Operadreef en Waterplassteeg

Een nieuwe fietspad achter de woningen van de Belcantodreef, is als beste idee uit de enquête gekomen. Het College volgt dit idee en heeft dit afgelopen dinsdag besloten. “ Het was ook de voorkeur van het CDA Harderwijk- Hierden. Omwonenden en het CDA zijn tevreden met deze keuze,” aldus Andrea Oosting- Klock en Ida Stoevelaar- Zijlstra, fractieleden van het CDA.

Na het opheffen van de fietsroute langs de Westermeenweg, na de ondertunneling van de oversteek naar de Weisteeg, werd de Belcantodreef een drukke fietsverbinding. Omwonenden kwamen hiertegen in opstand en vroegen om een oplossing.

Gedurende vier maanden is als proef de Belcantodreef met hekjes naar de Waterplassteeg afgesloten geweest. Na afloop van de proef is deze geëvalueerd.

Via sociale media van de gemeente en brieven naar omwonenden werden zoveel mogelijk mensen uitgenodigd deel te nemen aan de enquête. De enquête  is  210 keer ingevuld door zowel direct omwonenden van de Belcantodreef (29%), overige inwoners van Drielanden (42%) en gebruikers/bewoners buiten Drielanden van de fietsroute  (29%).

Vragen werden gesteld in de enquête over het verloop van de proef en ook werd gevraagd naar mogelijke oplossingen. De algehele ervaringen van de proef scoorden slecht tot zeer slecht.

Ook een Belangenorganisatie als de Fietsersbond merkte op dat een doorgaande fietsroute via woonstraten niet wenselijk is. Conclusie is dan ook dat afsluiten of verplaatsen naar een andere doorsteek van de Belcantodreef niet de oplossing is.

Uiteindelijk wordt de oplossing gevonden in het realiseren van een nieuw fietspad achter de woningen van de Belcantodreef 1 t/m 37.

De verwachting is dat het plan in het tweede kwartaal uitgevoerd gaat worden.

Klik hier voor de plattegrond

Bron foto: Rapport gemeente Harderwijk