27 oktober 2023

Parkvilla; toch niet of alsnog wel?

Door Cor Jan Korevaar
Fractievolger

Al jaren wordt er gesproken over de bouw van de Parkvilla in het Waterfrontpark. Het CDA is altijd voorstander geweest van het bouwen op deze plek tot een hoogte van 28 meter. Een iconisch gebouw en een hoogte-accent in het Waterfront, zoals het stedenbouwkundig altijd bedoeld was. Door hoger, maar slanker te bouwen blijft er volgens ons voldoende ruimte over voor het park.

Zowel in december 2022 als op 12 oktober jongstleden leek de raad een definitieve beslissing over de bouw te nemen. Vorig jaar moest dat uitgesteld worden omdat de raad twee moties aannam; om de Parkvilla te verlagen en/of te verplaatsen. Die werden door het college als onuitvoerbaar beoordeeld. Het daaropvolgende besluit om de Parkvilla dan maar te schrappen werd weliswaar met een krappe meerderheid aangenomen, maar het zou zomaar kunnen dat de Parkvilla later alsnog wordt gebouwd. De door alle betrokken partijen gewenste duidelijkheid lijkt er daardoor nog steeds niet te zijn. Hoe kan dat?

Dat kan omdat een meerderheid van de raad, inclusief het CDA, om verschillende redenen toch een Parkvilla wil bouwen; om te voorkomen dat er vanwege de woningbouwopgave 1,5 miljoen verlies (of minder inkomsten) wordt geleden op de grondexploitatie. Een meerderheid van de gemeenteraad wil voorkomen dat er vertraging in de bouw van de Parkvilla komt. De raad is bang voor een domino-effect op andere bouwwerkzaamheden in het Waterfront. De vertraging kan nu al deels komen vanwege bezwaarprocedures van omwonenden. Het CDA wil dat ook voorkomen, maar wat ons betreft had het bestemmingsplan uit december 2022 alsnog uitgevoerd kunnen worden. De planning van de bouw kan dan los worden uitgewerkt, ook in samenhang met de bouw van de Kop van Stadswerven en de parkeergarage.

Dit hele proces verdient absoluut geen schoonheidsprijs, daar zijn alle partijen het wel over eens. Wij hopen dat er alsnog een prachtige Parkvilla wordt gebouw die wel een schoonheidsprijs verdient. Wordt dus vervolgd!