09 maart 2024

Profielschets Burgemeester: Zeg wat je doet en doe wat je zegt

Door: Andrea Oosting-Clock
Fractievoorzitter

“Harderwijkers en Hierdenaren zijn trots op hun stad en hun dorp. De liefde die zij hebben voor hun woonplaats delen zij graag met de bezoekers die ieder jaar weer komen genieten van de schoonheid en de sfeer die de eigentijdse en bruisende Hanzestad en het Veluwse dorp kenmerken.”
Zo begint de tekst van de profielschets van de nieuwe burgemeester van onze gemeente Harderwijk.

Zoals bekend zijn we na het vertrek van Harm-Jan van Schaik als gemeente op zoek naar een nieuwe burgemeester. Na de zomer is er een vertrouwenscommissie ingesteld die de benoeming van de nieuwe burgemeester gaat voorbereiden. Namens het CDA mag ik zitting nemen in deze vertrouwenscommissie.

Een leuke, interessante maar ook verantwoordelijke taak. Want samen met de overige leden van de vertrouwenscommissie hebben wij een grote rol in de uiteindelijke voordracht en daarmee ook de benoeming van onze toekomstig burgemeester.

Zoals bekend heeft de burgemeester veel eigen taken en verantwoordelijkheden. De burgemeester vormt samen met de wethouders het dagelijks bestuur van de gemeente. Daarnaast is de burgemeester voorzitter van de gemeenteraad.

4 maart jongstleden hebben wij in een speciale raadsvergadering de profielschets vastgesteld en vanaf 6 maart jl. is deze opengesteld. Je zou kunnen zeggen; we zijn van start gegaan.

Om te komen tot deze profielschets hebben we als vertrouwenscommissie vele gesprekken gevoerd met ketenpartners, maar ook input opgehaald van onze inwoners. Tijdens de raad mochten wij als CDA ook nog aanvullend op hetgeen vermeld in de profielschets aangeven wat wij belangrijke eigenschappen vinden voor onze nieuwe burgemeester.

Wij hebben aangegeven dat wij het belangrijk vinden dat de nieuwe burgemeester van onze gemeente:
- Benaderbaar is en dat zelf ook opzoekt.
- De verbindende factor tussen mensen kan en wil zijn.
- Waardevolle contacten kan leggen en deze kan onderhouden.
- lef moet tonen, iemand die een beslissing durft te nemen, ook als deze een impact kunnen hebben op de samenleving maar ten goede zijn voor de algemeen openbare orde en veiligheid.
- weet wat er speelt in onze gemeente en daadkrachtig durft op te treden en dit ook goed weet uit te leggen aan onze inwoners. Je zou daarbij kunnen zeggen; zeg wat je doet en doe wat je zegt.

De komende weken kunnen belangstellenden solliciteren en zullen wij als vertrouwenscommissie gesprekken gaan voeren met de sollicitanten. Zoals het de naam van de commissie het al zegt; vertrouwenscommissie. Over de procedure kan ik het e.e.a. vertellen echter over de invulling helemaal niets. Voor u als inwoners is het dan ook afwachten wat er gaat gebeuren en voor mij breekt er een interessante periode aan.

Mocht u meer informatie willen over het proces of de profielschets willen lezen, deze informatie kunt u vinden op de website van de gemeente.