31 oktober 2020

Sta niet op onze strepen – dat doen we liever zelf!

Mensen met een visuele beperking vertrouwen blind op de geleidelijnen. Maar 56% van de mensen houdt geen rekening met het vrijhouden van deze geleidelijnen. Dat moet anders! Met de slogan ‘Sta niet op onze strepen – dat doen we liever zelf!’ wordt iedereen in de maand oktober in Nederland opgeroepen om de geleidelijnen vrij te houden.

Initiatief CDA: toegankelijkheid verbeteren
Vorig jaar heb ik u in de CDA Info bericht over ons initiatief om onze gemeente toegankelijk te maken voor mensen met een fysieke en/of visuele beperking. Nadien is er een hoop gebeurd. Een werkgroep Toegankelijkheid is opgericht met daarin onder andere mensen met een beperking. Zij praten en denken vanaf nu mee bij alle openbare werken. Daarnaast is een nulmeting gedaan. In deze nulmeting zijn al deels de voorzieningen voor fysiek en/of visueel gehandicapten in de openbare ruimte van Harderwijk en Hierden in kaart gebracht. Dit om te bekijken of en hoe de voorzieningen in de openbare ruimte kunnen worden verbeterd.
Bij de nulmeting is ook gebruik gemaakt van de Stichting Bartiméus. Dit is een stichting die voor de belangen van visueel gehandicapte mensen opkomt. Vanuit hun professie is mee gekeken naar de huidige situatie in Harderwijk. Het rapport van de Stichting Bartiméus zal een integraal onderdeel uitmaken van de totale nulmeting.

‘Houd de lijn vrij’
Aan de hand van de nulmeting en de resultaten van een professionele scan, uitgevoerd door Stichting Bartiméus, zijn verschillende knelpunten door de hele stad gesignaleerd. Eén van de knelpunten die is geconstateerd betreft de geleidelijnen. Ook in Harderwijk, net als in de rest van Nederland, worden geleidelijnen te vaak geblokkeerd door bijvoorbeeld fietsen, reclameborden en terrassen. Daarnaast zijn ze vaak ook niet goed zichtbaar. Op basis van deze conclusies uit de scan, maar ook vanuit een signaal aan één van de fractieleden, heb ik samen met PvdA en D66 weer een motie opgesteld om als Harderwijk aan te sluiten bij het initiatief ‘Houd de lijn vrij’. Het initiatief houdt onder andere in dat we middels een ‘Houd de lijn vrij’- stoeptegel aandacht vragen voor het vrijhouden van de geleidelijnen. De motie is begin oktober unaniem aangenomen in de raad. In de tussentijd ben ik ook geïnterviewd over het initiatief in Harderwijk. Dit interview kunt u teruglezen op de website van ‘Houd de lijn vrij!’. www.houddelijnvrij.nl/harderwijk/

Op 29 oktober is het de bedoeling dat de eerste tegel geplaatst gaat worden. Dit zal worden gedaan door mensen uit de werkgroep en de initiatiefnemers van de motie. Het is mooi dat we als CDA iets hebben kunnen betekenen voor Harderwijkers met een fysieke of visuele beperking. We vinden het als fractie belangrijk dat deze groep mensen zich op een prettige, maar bovenal veilige manier door onze stand kunnen bewegen.

*Het initiatief ‘Houd de lijn vrij’ is een initiatief van het Bartiméus Fonds.

Door: Wilco Mazier, Fractievoorzitter