14 december 2023

Terug- en vooruitblik College

2023
En dan ben je al weer 1 ½ jaar onderweg als college en als wethouder. Dat de tijd vliegt is nogal een eufemisme. Maar wat is het ook mooi en eervol om dit werk te mogen doen als dienaar van onze mooie gemeente. Ik voel me als een vis in het water. Wat niet betekent dat alles van een leien dakje gaat, want tijdens het bouwen aan onze lokale samenleving heb je ook weleens tegenslag.

Als ik terugkijk op het afgelopen jaar dan springen er wat mij betreft een aantal zaken uit.

De binnenstadsvisie is vastgesteld, waardoor we nu eindelijk aan de slag kunnen om onze huiskamer mooier, groener en leefbaarder te maken, zodat bewoners er prettig kunnen wonen, ondernemers er goed hun brood kunnen verdienen en bezoekers er gastvrij ontvangen worden.

Het opzetten van een energienoodfonds voor de midden- en kleinbedrijven en maatschappelijke instellingen was mooi om te kunnen doen. Helaas hebben hier maar weinig MKB-ers gebruik van gemaakt. Daarentegen hebben we met dit geld een heel aantal sportverenigingen, buurthuizen en kerken kunnen helpen.

Op het gebied van mobiliteit hebben we ook stappen gezet. We hebben meer dan 500 fietspaaltjes verwijderd, 2 klompenpaden aangelegd, gaan we starten met de aanleg van de ontvangstlocatie Boekhorstlaan en is de nieuwe dienstregeling van busmaatschappij EBS verbeterd. Ook hebben we meer steun weten te organiseren voor onze keervoorziening, waaronder de provincie Gelderland, regio Utrecht-Amersfoort en regio Zwolle.

Verder heb ik op een heel aantal dossiers een bijdrage kunnen leveren vanuit mijn portefeuille financiën. Vanuit die hoedanigheid heb ik collega’s kunnen ondersteunen als het gaat om de onrust rondom de MFC’s, de nieuwbouw van het Morgen College en het verder brengen van het woningbouwproject Randmeer. Dat is een rol in de schaduw die ik net als mijn voorganger graag vervul.

Afgelopen jaar is er vooral ook veel gezaaid. De aankomende jaren hoop ik te kunnen oogsten.

2024
Met veel onderwerpen liggen we goed op koers, maar we hebben nu eenmaal te maken met externe factoren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan onze financiële positie. Het is nog onduidelijk hoe het ravijnjaar 2026 eruit gaat zien. Gaat het rijk het financiële tekort bij gemeenten dichten of niet? Zo ja: in hoeverre? In de tussentijd moet er wel een sluitende begroting op tafel gelegd worden. Je zult begrijpen dat dit wat van ons vraagt als het gaat om onze ambities en slagkracht. Onze opgaven als het gaat om wonen, duurzaamheid, zorg en mobiliteit veranderen niet. We zullen belangrijke keuzes moeten maken.

Ondertussen hebben we ook te maken met een andere ontwikkeling en dat is die van de netcongestie. Ons elektriciteitsnet raakt steeds voller, waardoor nu al geen nieuwe bedrijven meer kunnen aansluiten. Ook de plannen voor de bouw van drie windmolens moeten misschien de ijskast in en de bouw van nieuwe woningen komt op relatief korte termijn mogelijk in gevaar. Dat zijn geen mooie vooruitzichten. Dat betekent niet dat we ons uit het lood laten slaan als gemeente. In Harderwijk zijn we namelijk altijd weer in staat om creatieve/innovatieve oplossingen te bedenken. Onze ambtenaren verzetten hiervoor veel werk door te kijken hoe we deze situatie lokaal/regionaal kunnen voorkomen dan wel oplossen.

Verder hoop ik als wethouder aankomend jaar ook een aantal mooie stappen te kunnen zetten. We gaan komen met een nieuwe parkeervisie 2040, waarmee we nieuw parkeerbeleid willen maken dat toekomstbestendig is en bijdraagt aan een leefbaarder Harderwijk.

Ook gaan we met het laaghangend fruit uit de binnenstadsvisie aan de slag. We willen de samenwerking tussen ondernemers beter organiseren en verder professionaliseren, zodat zij met elkaar slagvaardiger worden. Verder wordt de routing aangepakt, gaan we een onderzoek doen naar fietsparkeerlocaties en willen we ook meer groen in de straten. Ondertussen kijken we ook hoe we het begin van de Donkerstraat aantrekkelijker kunnen maken, zodat het daar ook weer levendiger wordt.

Daarnaast doen we ons best om volgend jaar ook een volgende stap te zetten als het gaat om het realiseren van een keervoorziening. Het is de bedoeling dat we gaan starten met een verkenning naar de keervoorziening. Hiermee moet duidelijk worden welk soort keervoorziening in Harderwijk passend en wenselijk zou zijn. Daarnaast gaan we het fietsgebruik verder stimuleren middels campagnes onder andere gericht op de jeugd en starten we met een onderzoek naar het toekomstbestendig maken van ons wegennet. Ook worden er concrete projecten gerealiseerd, waaronder het aanleggen van de rotonde aan de Ceintuurbaan en tegenover basisschool Dok19. Hiermee willen we de verkeersveiligheid in Harderwijk verder verbeteren.

Om slagvaardig te kunnen zijn en blijven is het belangrijk dat we meer en slimmer samenwerken met onze buurgemeenten. Op dit moment zijn we met onze buren Ermelo en Zeewolde in gesprek over hoe onze samenwerking er in de toekomst uit moet komen te zien. Komend jaar willen we hierin stappen gezet hebben.

Al met al is er ook komend jaar weer genoeg te doen. Met veel plezier ga ik aan de slag met alle kansen en uitdagingen die op ons af komen.

Ik wens u mooie kerstdagen en een voorspoedig 2024 toe!