22 juni 2019

Terugblik Commissie Samenleving 20 juni 2019

Afgelopen donderdag was er weer een Commissie Samenleving waarin de volgende onderwerpen aan bod kwamen:

-          Ervaringen en evaluatie pilot nieuwe werkwijze statushouders.

-          Ervaringen en evaluatie Geluksroute.

-          Voorbereidingskrediet voor herbouw MFC De Roef.

-          Programmagelden sociaal domein.

Ervaringen en evaluatie pilot nieuwe werkwijze statushouders

Vorig jaar is er gestart met een pilot voor een nieuwe werkwijze voor de integratie van statushouders. We hebben toen met elkaar afgesproken om deze pilot na een jaar te evalueren. Tijdens de evaluatie zijn de verschillende betrokkenen aan woord gekomen waaronder ook 2 statushouders. Het was mooi om te zien dat ze hun best doen om de Nederlandse taal machtig te worden. Ook kwamen hun begeleiders (casemanagers) vanuit de gemeente aan het woord en de verschillende organisaties zoals Vluchtelingenwerk, die goed werk verrichten. We hebben met elkaar gesproken over wat er goed gaat en wat beter er kan. In de loop van het najaar krijgen we als raad de concrete resultaten te horen en bepalen of we deze pilot stoppen of omzetten in een structurele werkwijze. Het is CDA vindt het belangrijk dat statushouders snel, maar ook goed integreren. Op deze manier kan men ook een bijdrage gaan leveren aan de Nederlandse samenleving.

Ervaringen en evaluatie Geluksroute

Bij dit onderwerp waren er 3 sessies georganiseerd waarbij de commissieleden o.a. de ervaringen van deelnemers aan de Geluksroute konden horen. Daarna hebben we met elkaar gesproken over de over een eventuele voortzetting en de werkwijze. De wethouder heeft hierbij aan gegeven dat hij met een voorstel naar de raad komt. Het CDA zal dit voorstel kritisch beoordelen. We hebben namelijk gezien wat voor positief effect het heeft op de deelnemers, maar daarnaast is er niet veel gebruik van gemaakt.

Voorbereidingskrediet voor herbouw MFC De Roef

Het college is voornemens wijkcentrum De Roef te ontwikkelen en te herbouwen. Waarbij het idee is om naast de huidige functie er ook een positief gezondheidscentrum van te maken. We kregen als commissie een presentatie te zien wat dat inhield en konden daar onze vragen over stellen. Daarnaast was er een inspreker, een bestuurslid van de dierenweide, die zijn zorgen uitte. Ze waren nog niet betrokken in het proces en vreesden voor het voortbestaan van de dierenweide. Wethouder De Jong kon deze vrees gelukkig gelijk weghalen en bood zijn excuses aan dat men nog niet betrokken was. Wel was hij open eerlijk over het voortzetten van de huidige activiteiten in De Roef. Het is niet zeker dat deze daar allemaal kunnen blijven. Mocht het zover komen dan is er de toezegging dat er gezocht wordt naar een andere passende locatie. Het CDA kijkt positief naar dit project en zal dit voornemen steunen.

Programmagelden sociaal domein

Aangezien het ondertussen al bijna 23.30 uur was hebben we als commissie besloten om dit belangrijke onderwerp door te schuiven naar de eerstvolgende vergadering. Zodat we voldoende tijd hebben om te praten over de gelden die worden besteed aan o.a. WMO, Jeugdzorg en Participatie.

Bron foto: Harderwijksezaken.nl