14 december 2023

Terug- en Vooruitblik Fractie

Als fractievoorzitter kijk ik trots terug op een intensief, constructief jaar vol commissievergaderingen, schriftelijke vragen en moties. Onze inzet voor de gemeenschap resulteerde in concrete verbeteringen, van fietsveiligheid tot stadsverfraaiing. We blijven als CDA-team samenwerken en in gesprek, gesteund door onze christendemocratische waarden. Terwijl we vooruit kijken naar 2024, wens ik iedereen fijne feestdagen en een bruisend nieuw jaar vol nieuwe uitdagingen en kansen!

Terugblik op 2023: Een Constructief Jaar

Beste leden van het CDA Harderwijk-Hierden,

Het einde van het jaar nadert en terwijl ik mijn lijstje voor de Top 2000 invul, besef ik dat dit ook een passend moment is om terug te blikken op het afgelopen jaar. Als fractievoorzitter van het CDA kijk ik met trots en voldoening terug op een bijzonder constructief jaar voor ons team.

In 2023 hebben we als CDA-fractie intensief samengewerkt, met maar liefst 30 commissievergaderingen, 14 raadsvergaderingen, 40 fractievergaderingen en 8 vertrouwenscommissievergaderingen. Hierbij hebben we niet alleen de formele vergaderingen bijgewoond, maar ook tal van informatiesessies en vergaderingen over de werkwijze van de raad, omdat transparantie en participatie kernwaarden zijn die diep verankerd zijn in onze partijfilosofie. Dit toont aan hoe betrokken en actief ons team is in het vertegenwoordigen van de belangen van onze gemeenschap en het verbeteren van onze eigen werkwijze.

Schriftelijke Vragen en Moties: Effectieve Instrumenten in Dienst van Onze Gemeenschap

Een krachtig instrument om positieve veranderingen teweeg te brengen, zijn schriftelijke vragen en moties. Als CDA hebben we niet minder dan 6 keer schriftelijke vragen ingediend en 6 moties geschreven, naast het mede indienen of steunen van tal van andere moties.

Onze schriftelijke vragen hebben geleid tot significante verbeteringen. Bijvoorbeeld, onze zorgen over de verbinding tussen Harderweide en Kasteel Groot Horloo hebben inzicht gegeven en we weten nu dat de gemeente Ermelo hier in 2025 mee aan de slag gaat. We blijven de vinger aan de pols houden om ervoor te zorgen dat dit project positieve resultaten oplevert voor onze gemeente.

De vragen over een veilige fietsgemeente hebben ons waardevol inzicht gegeven in de interpretatie van cijfers, en het is duidelijk dat we trots kunnen zijn op de inspanningen die zijn geleverd om onze stad fietsvriendelijker te maken. Ook de markering van de stadsmuur, die eerder verwaarloosd was, wordt nu aangepakt dankzij onze schriftelijke vragen.

De 'raad van de toekomst'-vragen vormen een solide basis voor een motie in 2024, die hopelijk bijdraagt aan de verdere ontwikkeling van onze raad.

Samenwerking en Overleg: Cruciaal voor Effectieve Politiek en Onze CDA-Uitgangspunten

Naast de formele vergaderingen hebben we als fractie ook regelmatig momenten gepland om informeel bij elkaar te komen. Dit stelt ons in staat om buiten de agendapunten van de commissies om, onderwerpen met elkaar te bespreken en gezamenlijk op te pakken. Deze momenten van samenwerking zijn essentieel voor het versterken van onze band als team en voor het effectief aanpakken van lokale vraagstukken, in lijn met ons lokale verkiezingsprogramma.

Intensiteit en Resultaten: Een Goed Politiek Jaar

Het afgelopen jaar was intensief, maar tegelijkertijd uitermate bevredigend. We hebben afscheid genomen van burgemeester Van Schaik, wat betekent dat we als raad nu actief op zoek zijn naar een nieuwe burgemeester. Namens het CDA heb ik de eer om deel uit te maken van de vertrouwenscommissie die deze belangrijke taak op zich neemt.

Daarnaast werd het kabinet voor de zomer ontbonden, wat ons als politieke partij in de campagnemodus bracht. We hebben enkele leuke en zichtbare acties gehad, ondanks de schokkende uitslag hoop ik dat er snel een nieuw kabinet wordt gevormd, zodat er rust kan terugkeren.

Vooruitzichten voor 2024: Nieuwe Uitdagingen en Mogelijkheden in het Licht van Onze CDA-Visie

Vooruitkijkend op het nieuwe jaar, staan er nieuwe uitdagingen en kansen voor de deur. Als fractie zijn we vastbesloten om door te gaan met ons constructieve werk en hopen we enkele mooie CDA-initiatieven te kunnen lanceren, gericht op solidariteit en rentmeesterschap. We kijken uit naar de komst van een nieuwe burgemeester en mogelijk nieuwe fractieleden.

Laten we gezamenlijk met positieve energie het nieuwe jaar ingaan, vol vertrouwen en vastberadenheid om het beste te doen voor onze gemeenschap, in lijn met de christendemocratische waarden die ons CDA zo dierbaar zijn.

Fijne Feestdagen en een Knallend 2024!

Tot slot wens ik jullie allen heel fijne feestdagen en een knallend 2024 toe. Moge het nieuwe jaar gevuld zijn met vreugde, gezondheid en voorspoed voor ons allen en voor onze prachtige gemeente.

Wellicht heeft u tijdens het lezen van mijn bijdrage gedacht, "leuk stukje tekst, maar niet helemaal de schrijfstijl van Andrea." Nou, dat kan kloppen. Mijn bijdrage voor de nieuwsbrief heb ik dit keer door ChatGPT laten schrijven. Waarom? Ik wilde u laten zien en ervaren hoe dit er dan uitziet. Voorafgaand geef ik ChatGPT wat informatie, een aantal steekwoorden die ik erin wil hebben, en de cijfers en titels van de moties en schriftelijke vragen. Vervolgens heb ik de opdracht gegeven om hier een artikel van te schrijven van ongeveer 750 woorden, met daarin verwerkt het CDA-gedachtegoed.

ChatGPT en andere AI's kunnen ons helpen bij het schrijven van teksten, moties, etc. Zelf gebruik ik het vaak als ik even niet de inspiratie heb voor een leuke intro, of als ik mijn tekst wil laten controleren op spelling en grammatica. Er zitten ook wel valkuilen aan het gebruik van AI; het mist soms creativiteit, de menselijke touch ontbreekt, de bronvermeldingen zijn niet altijd goed, en de content waarover het beschikt is niet helemaal up-to-date tot het hier en nu. Blindelings vertrouwen op AI is dus niet aan te raden, maar het kan zeker helpen.