20 januari 2021

Toeslagenaffaire

Naar aanleiding van de toeslageaffaire hebben wij onderstaande schriftelijke vragen gestald aan het college.

Maandagavond maakte de staatssecretaris van Financiën bekend dat de schulden bij de overheid van de ouders die gedupeerd zijn door de Toeslagenaffaire, worden kwijtgescholden. Ze meldde hierbij dat ze de VNG gemeenten zal oproepen hetzelfde te doen en dat met gemeenten wordt samengewerkt aan het oplossen van problemen van deze ouders.

Naar aanleiding van dit bericht, hebben wij namens de CDA fractie de volgende vragen:

1. Heeft u, gezien de rol die gemeenten hebben gekregen, als zij desgewenst meewerken aan de oproep van de staatssecretaris, in beeld om hoeveel inwoners c.q. gezinnen het gaat in Harderwijk die zijn getroffen door de toeslagenaffaire? Zo ja, hoeveel zijn dit er concreet en weet het college welke gezinnen dit precies betreft?

2. Indien bij de gemeente niet in beeld is om welke gezinnen het gaat, welke concrete acties gaat het college dan ondernemen om, indien dit nog niet het geval is, met deze mensen in contact te komen?

3. Hebben de ouders, die wel al in beeld zijn, schulden bij de gemeente? Zo ja, is de gemeente Harderwijk bereid, in lijn met de rijksoverheid, deze schulden kwijt te schelden? Zo nee, waarom niet?

4. Heeft u in beeld of er sprake is van andersoortige ondersteuningsvragen, waar deze ouders mee te maken hebben naast de genoemde door de overheid ontstane schulden. Zo ja, welke ondersteuningsvragen zijn dat?

5. Is het college bereid om (extra) hulp aan deze getroffen ouders aan te bieden, indien sprake is van deze andersoortige ondersteuningsvragen? Zo nee, waarom niet?

Klik hier voor de beantwoording van de schriftelijke vragen