01 augustus 2019

Vergroten van de veiligheid door verlichting op Strokelfietspad

Voordat het 's avonds weer vroeger donker wordt moet er goede verlichting zijn voor het fietspad langs de Strokelweg in Harderwijk. Om deze reden hebben wij schriftelijke vragen gesteld aan het college en hopen dat er snel verbetering komt.

Onderstaand de schriftelijke vragen:

N.a.v. de door het CDA ingediende motie “Donkere plekken“ van d.d. 14 december 2017 is er in de gemeente Harderwijk onderzoek gedaan naar de lantaarnverlichting van verschillende locaties waar wandelaars en fietsers sociale onveiligheid ervaren. Een van de onderzochte locaties de Strokelweg. Gebleken is dat de hoofdrijbaan verlichting voldoet aan de normen. Het fietspad, dat in Natura 2000 gebied ligt, niet. Onderzoekers geven de overweging mee om 4 extra lichtpunten langs het fietspad te plaatsen.

Uit gesprekken met omwonenden, sport- en scoutingverenigingen blijkt dat de situatie nog gelijk is aan 2 jaar geleden.

De CDA-fractie Harderwijk-Hierden heeft de volgende vragen:

1. Is het college op de hoogte van de zorgen die er nog altijd zijn bij omwonenden, sport- en scoutingverenigingen?
  2. Klopt het dat de overweging om 4 extra lichtmasten langs het fietspad te plaatsen nog niet is opgevolgd? Bent u bereid dit alsnog voor de winterperiode uit te voeren? Zo nee, waarom niet?
  3. Met het oog op Natura 2000 bestaat de mogelijkheid om straatverlichting met bewegingssensoren te plaatsen. Is deze mogelijkheid in het onderzoek meegenomen? Zo nee, bent u bereid dit alsnog te onderzoeken?
  4. Is het college bereid te de straatverlichting langs de hoofdrijbaan naar de andere zijde te verplaatsten zodat het fietspad  beter verlicht zal worden?  Zo nee, waarom niet?

Wij hopen snel antwoord te krijgen op bovenstaande vragen, de beantwoording zullen wij tzt op onze site zetten.