08 september 2023

Update Fractie: Wat gebeurt er eigenlijk allemaal?

Wat gebeurt er eigenlijk allemaal?

Dat is iets wat ik me de laatste twee maanden vaak heb afgevraagd. Vlak voor de zomer hadden we als raad veel te doen, veel vergaderingen, veel besluiten en een druk debat over MFC de Roef. Op 7 juli begon het politieke reces, en ik dacht echt: even op adem komen.

Maar dat 'op adem komen' duurde niet lang, want toen viel het kabinet. Voor ons als lokale partij heeft dat niet zo'n grote impact, maar landelijk gezien en met hoe het CDA in het nieuws is, is het wel belangrijk. Veel mensen zien namelijk geen verschil tussen een lokale afdeling en de landelijke politiek, omdat we dezelfde naam dragen: CDA.

De afgelopen weken is het CDA landelijk veel in het nieuws geweest, en ik ben blij met onze nieuwe lijsttrekker. Ik hoop dat het rust brengt in onze partij, zodat we ons weer kunnen richten op ons verhaal, het christendemocratische verhaal van omzien naar elkaar en zorgen voor elkaar. Dat beslissingen en verantwoordelijkheden zoveel mogelijk op het niveau van individuen en gemeenschappen worden genomen, zodat zij zelf kunnen beslissen over zaken die met hen te maken hebben, en dan komen we weer bij het CDA Harderwijk-Hierden.

Het politieke jaar is inmiddels alweer twee weken begonnen, en het lijkt alsof we gewoon weer in de sneltrein zijn gestapt. We hebben eind augustus afscheid genomen van onze burgemeester Harm-Jan van Schaik tijdens een bijzondere raadsvergadering. Wij, als fractie, kijken met waardering terug op de samenwerking die we de afgelopen jaren hebben gehad en danken de burgemeester voor zijn tomeloze inzet.

Op maandag 4 september hoorden we dat Jeroen Joon onze nieuwe waarnemend burgemeester is. Hij werd meteen voor de leeuwen gegooid, want hij mocht de raadsvergadering van 7 september voorzitten. Naar mijn mening deed hij dat goed, en dat is een goede start van het nieuwe jaar. Het komende jaar zal de vertrouwenscommissie, waar ik namens het CDA zitting in heb, zich bezig gaan houden met het zoeken naar een nieuwe burgemeester die wij dan rond september 2024 hopen te verwelkomen.

Tijdens de raadsvergadering van 7 september hebben we gesproken over de kadernota. We moeten nu meer op onze financiën letten en keuzes maken. Dat kan lastig zijn: waar moeten we investeren en waar moeten we even rustig aan doen? Voor onze debatbijdrage kun je op de link onderaan dit artikel klikken. Bij de besluitvorming van de kadernota komen we in ieder geval met een voorstel voor de financiering van een kunstgrasveld voor VVOG, wat goed past bij ons verkiezingsprogramma om sport aantrekkelijker en toegankelijker te maken.

De komende weken staan er nog meer debatten gepland, zoals de binnenstadsvisie, de kaders van het duurzaamheidsfonds en de kaders van het woonfonds. Daarna gaan we ons weer buigen over de begroting van onze gemeente. Maar we willen ons niet te veel laten leiden door de agenda's van de raads- en commissievergaderingen. We willen ook zelf met initiatieven komen, daarover in een volgende nieuwsbrief meer.

Tot slot wil ik mijn waardering uitspreken voor ons team. Met z'n vieren vormen we een sterk team. We werken goed samen, vullen elkaar aan en schuwen een discussie niet. Ik zie van dichtbij hoeveel energie en tijd iedereen erin steekt, en daar ben ik trots op.

Laten we er samen een geweldig jaar van maken!

Door: Andrea Oosting-Klock
Fractievoorzitter CDA Harderwijk-Hierden