11 januari 2020

CDA wil extra verlichting op Strokelpad

Het sportpark “De Strokel” trekt het hele jaar door veel bezoekers, ook in deze donkere wintermaanden. Maar de Strokelweg is slecht verlicht, en dat maakt dat er, vooral voor fietsers, onveilige situaties zijn.
Al in augustus heeft het CDA schriftelijke vragen gesteld over de verlichting langs het fietspad Strokelpad. Omwonenden, maar ook de aanwezige sport- en scoutingverenigingen, hebben bij ons signalen afgegeven over het onveilige gevoel door de gebrekkige aanwezigheid van verlichting. Zij zouden graag zien dat er meer verlichtingsarmaturen geplaatst worden langs het fietspad.

De beantwoording vanuit de gemeente is dat, voordat een besluit hierover genomen kan worden, afstemming dient plaats te vinden met de provincie Gelderland. Een deel van het gebied is Natura2000 gebied. Natura2000 is een Europees netwerk van beschermde natuurgebieden. In Natura2000-gebieden worden bepaalde diersoorten en hun natuurlijke leefomgeving beschermd om de biodiversiteit te behouden. Aanpassingen in het gebied kunnen dus niet zomaar worden doorgevoerd.
Drie jaar geleden is er onderzoek in het gebied gedaan. De provincie vindt nu dat het vorige rapport herzien moet worden. Dit betekent opnieuw onderzoeken. Er moet onderzocht worden of de vleermuizen hier hun leefgebied hebben. Zij zijn nu in winterslaap. Het onderzoek hiernaar kan dus pas in april-juni plaatsvinden. Dit betekent geen concreet resultaat op de korte termijn. Dit hebben wij als fractie de betrokkenen laten weten. Zij stellen het zeer op prijs dat wij dit onderwerp hebben opgepakt, en afgesproken is om uiteraard contact te houden.
Voor ons is het nog niet klaar. Wij zullen de voortgang van het onderzoek blijven monitoren en waar nodig opnieuw vragen stellen om het proces op gang te houden.
Naast de verlichting hebben wij nog een ander signaal gekregen waar we samen met de Gelderse CDA fractie mee aan het werk zijn. Voordat men per fiets/ wandelend Sportpark “De Strokel” op kan moet men eerst de N302 oversteken. Deze weg wordt steeds drukker, en bij het oversteken leidt dit ook tot onveilige gevoelens. Een brug en of tunnel  zou het probleem kunnen oplossen. Wij zorgen er voor dat de gemeente en de provincie hier met de betrokkenen tot een goede oplossing komen.

Dennis Koning