04 april 2020

Loting bij woningtoekenning

De debatvraag: is loting een efficiënt middel voor het verdelen van woningen?
Op verzoek van de PvdA en GroenLinks was in de laatstgehouden raadsvergadering van 20 februari een debat over de huisvestingsverordening. De debatvraag was of loting een efficiënt middel is voor het verdelen van woningen. Opmerkelijk genoeg was GroenLinks zelf deze avond afwezig en zij hebben dus niet deelgenomen aan het debat.

Er zijn voorstanders
Wij hebben deze avond eerst geluisterd naar de inspraak van Mevr. van Prooijen van huurdersraad Woonwijs van Uwoon. Zij hield een pleidooi vóór loting bij de toewijzing van sociale huurwoningen. Zij vertelde dat de huurdersraad in eerste instantie wat terughoudend was voor wat betreft loting maar zij zien nu dat loting een effectief middel is en voorziet in een behoefte.

Het CDA vindt het belangrijk dat de taart wordt vergroot: bouwen
In mijn debatbijdrage heb ik namens het CDA aandacht gevraagd voor de spoedzoekers, starters en mensen die nog maar kort ingeschreven staan, zij maken bij loting tenminste nog kans op een woning. Bovendien hebben wij benadrukt dat oplossingen gezocht moeten worden in het bouwen van woningen en niet in het percentage loting. De omvang van de taart moet worden vergroot. Dat vergroot ook de kansen voor de groepen die nog maar kort ingeschreven staan.

Een wijzigingsvoorstel haalde het vooralsnog niet: 13 voor, 13 tegen
Na afloop van het debat werd een amendement ingediend door de PvdA met het besluit dat bij de verdeling van woningen het lotingspercentage niet meer dan 10% mag bedragen.Het CDA heeft tegen dit amendement gestemd omdat wij niet strak op 10% willen gaan zitten, momenteel zijn lotingspercentages in de praktijk in de regio hoger.Er was een staking van stemmen 13 voor- en 13 tegenstemmers.

Hoe nu verder? Huisvesting staat de volgende raadsvergadering weer op de agenda!
Samen met CU wilden we de motie woonruimte verdelingsmonitor indienen waarin we o.a. vragen om een 0-meting, het informeren van de raad en het houden van jaarlijkse beschouwing.

De huisvestingsverordening is aangehouden en het stuk zal bij de volgende raadsvergadering met amendement en motie opnieuw behandeld worden.

Door: Gerdien Morren, fractielid