Koopzondag

Standpunt koopzondag

Het CDA hecht aan waarden en tradities, zo ook aan de zondag als de dag die in onze cultuur is uitgegroeid tot een rustmoment van bezinning en ontmoeting.

De zondag dient niet zomaar worden opgegeven. Er zijn verschillende redenen te geven waarom een ongeremde zondagsopenstelling van winkels in Hilversum geen goed idee is.

Sociaal-cultureel betalen onder meer families en verenigingen de prijs van de 24-uurseconomie: de koopzondag ondermijnt de gemeenschappelijke vrije dag waarop het maatschappelijk leven tot rust komt en aandacht en tijd kan worden gegeven aan andere wezenlijke belangen van het samenleven. Dit heeft dus niets te maken met de institutionele scheiding tussen kerk en staat, maar alles met hoe (religieuze) tradities de samenleving positief kunnen inspireren bij de vorming van immateriële waarden.

Sociaal-economisch is van belang dat verruiming van de openingstijden voor het midden- en kleinbedrijf relatief veel duurder is dan voor grote winkelketens. Voorkomen moet worden dat kleine ondernemers 7 dagen in de week moeten concurreren met de grootwinkelbedrijven Uit onderzoek en buitenlandse ervaringen blijkt verder dat de werkgelegenheid en omzet niet tot nauwelijks groeien maar zich vooral spreiden.

Concreet wil het CDA Hilversum het volgende:

• Wij kiezen voor ‘Zondag familiedag’, een dag van gemeenschapszin, een dag om op adem te komen!
  • Geen verdere uitbreiding van de bestaande 18 koopzondagen per jaar.
  • De gemeente neemt in haar verordening op dat het in Hilversum niet is toegestaan om ondernemers, die weigeren om op zondag open te gaan, om die reden te beboeten.
  • Werknemers mogen niet verplicht worden om op zondag te werken.
  • Bij evenementen die op zondag worden georganiseerd wordt er altijd rekening gehouden met de reguliere kerkdiensten.

Lees hier het artikel uit het NRC: de koopzondag is niet meer van deze tijd