10 februari 2020

198 kapsalons en 280 schoonheidssalons in Hilversum: verslag van een succesvolle CDA bijeenkomst

28 januari jl. vond in een bomvolle zaal in de sfeervolle Hilversumse herensociëteit 'De Unie' een door het CDA Hilversum georganiseerde thema-avond over ondermijning plaats. Aanwezige sprekers waren minister van Justitie en Veiligheid Ferdinand Grapperhaus en burgemeester Pieter Broertjes.

Een ingewikkeld vraagstuk

Het CDA Hilversum organiseerde de avond omdat ondermijning een van de grote problemen is waar onze samenleving mee te maken heeft. Door ondermijning grijpen misdaad en normloosheid om zich heen en brokkelt de weerstand ertegen zienderogen af. Daarom zorgt ondermijning voor ontwrichting van onze buurten en wijken als er niet op tijd wordt ingegrepen. Maar ondermijning is ook een ingewikkeld vraagstuk. Is het bijvoorbeeld niet opmerkelijk dat Hilversum momenteel alleen al 198 kapsalons en 280 schoonheidssalons telt? De verwevenheid van onder- en bovenwereld is een zeer actueel thema dat landelijk en ook in Hilversum speelt.

Aanpakken

De minister gaf tijdens de avond aan: “Als we het nu niet aanpakken, hebben we straks een generatie die het niet meer kan aanpakken.” Hij gaf de zaal ook nog mee dat legalisering van drugs wat hem betreft geen optie is. "Dan gaat Nederland het afvoerputje van Europa worden."

Burgemeester Broertjes is het met de minister eens en pakt ondermijning ook stevig aan. We lezen bijna wekelijks dat er een drugspand wordt gesloten. Maar de burgemeester benadrukt ook het belang om mensen perspectief te bieden. Dit gaat hand in hand. Het CDA Hilversum vindt dit een belangrijk signaal.

Hoop voor de toekomst

In het Hilversumse ondermijningsbeeld zijn de thema’s witwassen, handel in- en gebruik van drugs, criminele spilfiguren en ondermijning in de vastgoed- en detailhandel branche topprioriteit. Samen met politie, Openbaar Ministerie, woningcorporaties, Belastingdienst, uitkeringsinstanties en de beheerder van het elektriciteitsnet treedt de gemeente Hilversum bijvoorbeeld stevig op tegen hennepkwekerijen. Dankzij deze samenwerking worden er in Hilversum regelmatig hennepkwekerijen in woonbuurten opgeruimd. Daarom vindt de burgemeester volop steun voor zijn aanpak, maar hij kan dit niet alleen.

Wij, inwoners van Hilversum, maken samen Hilversum veilig. De door het CDA Hilversum georganiseerde thema-avond heeft gezorgd voor bewustzijn bij de aanwezige toehoorders. Al met al een zeer interessante avond met hoop voor de toekomst!