25 juni 2021

Steun het verenigingsleven

Het is een mooi beeld om te zien, verenigingsmensen die op vrijdagavond of zaterdagochtend oud papier ophalen. Deze vrijwilligers staan op zaterdag vroeg op of gaan na hun werk nog een paar uur door om hun vereniging te steunen door extra inkomsten te genereren.

In onze hele regio worden muziek- en sportverenigingen, scholen of maatschappelijke initiatieven op de been gehouden en worden de extra inkomsten gebruikt voor de aanschaf van instrumenten, tenues, voor uitjes of een likje verf voor het verenigings- of clubgebouw.

Een beeld, dat als het aan de regio Gooi en Vechtstreek ligt, snel uit het straatbeeld zal verdwijnen. Het enige argument voor de regio is het verder optimaliseren van de uitvoering. Wat een beperkte redenatie als je nadenkt hoe waardevol de huidige werkwijze is!

Verenigingen in de hele regio worden zwaar getroffen door deze maatregel en wat het CDA betreft moet deze maatregel zo snel mogelijk van tafel!

Het CDA Hilversum zal een amendement indienen, zoals in Huizen en Wijdemeren ook al heeft plaatsgevonden, om deze maatregel van tafel te krijgen.
Wij zijn een gemeenschap, een samenleving. Verenigingen zijn daar wezenlijk onderdeel van. Verenigingen doen er alles aan om financieel gezond te blijven en af en toe wat extra’s te organiseren voor hun leden. Het ophalen van oud papier is een fijne extra inkomstenbron. Wat een kille en afstandelijke vorm van besturen wordt het, als we zo de streep zetten door deze initiatieven. Een relatief kleine winst voor de overheid maar een groot verlies voor de samenleving.

Want de samenleving en het verenigingsleven is zo veel meer waard dan het vergroten van optimalisatiemaatregelen.