Investeren in goed onderwijs

De kwaliteit van het onderwijs is lang niet hoog genoeg. Leerkrachten kunnen weinig tijd besteden aan hun leerlingen, omdat ze teveel tijd moeten besteden aan administratie. Het passend onderwijs werkt niet goed en de leesvaardigheid onder scholieren is te laag. We leggen de lat omhoog in de kwaliteit van het onderwijs, we gaan nu doorpakken!

Help mee met het realiseren van onze plannen. Stem CDA op 17 maart.

Directe begeleiding

We gaan investeren in goed onderwijs. We geven docenten meer tijd voor lesontwikkeling, geven ze minder administratie en ze krijgen een beter salaris, met ruimte voor een bonus bij extra inzet.

Om het passend onderwijs beter te laten werken, moet er directe begeleiding in de klas komen voor leerlingen die extra hulp nodig hebben. Zo kunnen de docenten hun aandacht beter over de klas verdelen.

Aandacht voor lezen en taal

We willen dat er op alle scholen aandacht wordt besteed aan het wegwerken van lees- en taalachterstanden. Voorlezen en zelf lezen moeten meer aandacht krijgen in het onderwijs. We gaan kinderen weer leren dat lezen ook leuk kan zijn. We bieden basisscholen ruimte voor een ‘groep nul’, waar kinderen vanaf 3 jaar een paar dagen per week naar school kunnen om zo achterstanden te voorkomen. In het voortgezet onderwijs willen we meer aandacht voor het begrijpen van teksten.

Aanpak laaggeletterdheid

We willen een structurele aanpak van laaggeletterdheid, ook bij  volwassenen. Wij maken een forse slag om dit probleem terug te dringen met innovatieve taalprogramma’s en laagdrempelige hulpverlening via gemeenten en op de werkvloer.

Wil jij doorpakken en de lat omhoog in het onderwijs?

Word lid!

Lees hier hoe we doorpakken met onze andere plannen

Basisbeurs

We gaan alles repareren wat er scheef en oneerlijk is in het hoger onderwijs. Het huidige leenstelsel zadelt studenten op met torenhoge studieschulden en leidt tot een valse start op de arbeidsmarkt. Als dit zo doorgaat, dreigen jongeren de verloren generatie te worden.

Lonen

De economie is in de laatste jaren gegroeid. Toch heb je hier in je portemonnee waarschijnlijk niet veel van gemerkt. Het leven is juist steeds duurder geworden. Vooral voor mensen met middeninkomens, zoals zorgmedewerkers, politieagenten en leerkrachten, is dit een oneerlijke situatie. Het CDA gaat daar verandering in brengen.

Zorg

In tijden van corona hebben we gemerkt hoe belangrijk de zorg is. Zorg is mensenwerk. Helaas zijn we dat de laatste jaren uit het oog verloren. We moeten weer grip krijgen op de gezondheidszorg.

Innovatie

We gaan nu doorpakken om samen sterker uit de crisis te komen. Dat vraagt om een blik op de toekomst, een fonds voor de lange termijn: Wopke’s groeifonds. Met dit fonds gaan we miljarden investeren in de beste ideeën van Nederlandse bodem.

Eenzaamheid

De corona crisis heeft niet alleen de economie en de maatschappij platgelegd, het heeft ook onze sociale levens platgelegd. Meer dan ooit is eenzaamheid een probleem in onze samenleving. Bij ouderen, jongeren, en alles ertussen in: eenzaamheid raakt alle leeftijden.

Kinderen in armoede

1 op de 9 kinderen in Nederland groeit op in armoede. Dat is ongekend veel. Want elk kind in armoede er één te veel. We gaan nu doorpakken om armoede in Nederland te bestrijden.

Normen

Basale normen in onze samenleving staan onder druk. Op zich legitieme protesten, leiden steeds vaker tot onacceptabele intimidatie, geweldsincidenten en vernieling. De diepere oorzaak is dat basale fatsoensnormen in onze samenleving niet meer vanzelfsprekend door iedereen geaccepteerd worden.

Waarden

Lange tijd hebben we gedacht dat we allemaal beter af zijn als we maximaal onze vrijheid en eigen belangen najagen. De laatste jaren zien hoezeer dit heeft geleid tot een ieder-voor-zich-samenleving met verscherpte tegenstellingen. Daardoor zijn we soms niet weerbaar genoeg tegen hufterigheid of tegen waarden die geen plaats hebben in de Nederlandse samenleving.

Doneren

Op 17 maart wordt tijdens de Tweede Kamerverkiezingen de koers van Nederland voor de komende 4 jaar gekozen. Door uw steun kunnen we onze boodschap nog beter verspreiden op TV, radio, en online. Elk bedrag is welkom. Wij hopen dat wij op uw steun mogen rekenen!
Hoeveel wilt u doneren?*

* Verplicht veld

Blijf op de hoogte Homepage

Blijf op de hoogte!
We houden je graag op de hoogte over alles wat wij doen voor een land dat we door willen geven! Op die manier houden wij je up-to-date met het laatste nieuws en aankondigingen van het CDA.
Aanhef

* Verplicht veld