10 januari 2018

Provinciale subsidie verkeersveiligheid moet terug: CDA kritisch

De gemeente moet een flink bedrag aan subsidie terugbetalen aan de provincie dat bedoeld was voor de verkeersveiligheid op Urk. Volgens de provincie is een deel van de subsidie in 2016 niet gebruikt, en dat deel - zo'n €18.000,- - moet nu terug. De CDA-fractie in de gemeenteraad is daar niet blij mee en heeft kritische vragen gesteld.

In 2016 kreeg de gemeente Urk van de provincie in totaal €51.000,- voor projecten om de verkeersveiligheid op Urk te bevorderen. In november echter heeft de provincie geconstateerd dat een deel van die projecten niet is uitgevoerd. Daardoor is de subsidie achteraf verlaagd, waardoor de gemeente nu een rekening van ruim €18.000,- krijgt gepresenteerd.

Welke projecten?
Het CDA wil nu een paar dingen van het college van burgemeester en wethouders weten:

- Welke projecten (kennelijk) niet zijn uitgevoerd;

- Hoe het kan dat deze projecten niet zijn uitgevoerd;

- Blijven er hierdoor niet onnodige onveilige verkeerssituaties bestaan op Urk;

- Gaat de gemeente in beroep tegen het besluit van de provincie.

Daadkracht
De CDA-fractie vindt het onbegrijpelijk dat er zoveel subsidiegeld niet is uitgegeven. "We weten allemaal hoe belangrijk de verkeersveiligheid is in onze gemeente," zegt raadslid Willem Foppen. "Dat vraagt daadkracht van het college en het laten liggen van projecten hoort daar niet bij. Als je op Urk zo links en rechts om je heen kijkt, is er nog genoeg te doen."

"‘We wachten nu eerst de beantwoording van onze vragen af. Daarna weten we pas hoe ernstig dit is, en weten we welke verdere actie we moeten ondernemen."