27 november 2017

Hans Crebas CDA-lijsttrekker

Hans Crebas is gekozen tot lijsttrekker van het CDA Urk voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart. Het is voor het eerst dat hij voor het CDA de kar trekt. Achter hem staat een flink aantal nieuwkomers klaar die de komende vier jaar het CDA-geluid in de Urker gemeenteraad moeten laten klinken.

Hans is oud-voorzitter van CDA Urk en maakt op dit moment deel uit van de steunfractie als burgerraadslid. “Ik ben met hart en ziel een CDA’er”, zei hij bij het aanvaarden van het lijsttrekkerschap. “Ik heb een fantastische groep kandidaten achter me met wie ik een heel goede campagne hoop te voeren. Ik ben trots en dankbaar dat ik die groep mensen mag leiden.”

Nieuwe namen
De top 10 bevat nogal wat nieuwe namen. Zo is de nummer 2, Jurie van de Berg, nu nog actief als steunfractielid, maar zal hij in maart vrijwel zeker de overstap naar de raad maken. Nummer 3 is Marjanne Romkes-Foppen, de hoogst genoteerde vrouw. Zij heeft nog geen politieke ervaring. Zij zit momenteel in de laatste fase van haar studie Geschiedenis aan de universiteit van Groningen, waarvoor ze de geschiedenis van het Urker Vissersmonument onderzoekt.

Wethouderskandidaat
De nummer 4, Willem Foppen, is de enige van de huidige raadsfractie die weer op de lijst staat. Hij is tevens wethouderskandidaat.

De huidige fractievoorzitter Hennie Molenaar-Kiefte heeft aangegeven na ruim drie termijnen te willen stoppen met het raadswerk. Ook voor Klaas Brouwer geldt dat hij na meer dan drie termijnen uit de gemeenteraad stapt. “Het CDA is enorm veel dank verschuldigd aan Hennie en Klaas, want zij hebben de afgelopen jaren veel goed werk verzet voor het CDA en voor de Urker bevolking,” zegt Hans Crebas. “De nieuwe ploeg neemt nu graag het stokje van hen over.”

Andere nieuwe namen in top 10 zijn Roelof Oost (nummer 5), René Romkes (6) en Ada Buijs (9). De volledige lijst vind je hier.

Vier jaar geleden maakte Omroep Flevoland een portret van Hans. Je kunt dat hieronder bekijken: