09 maart 2024

MFC Harderwijk: Tijd voor vertrouwensherstel en financiële rust

Door: Cor Jan Korevaar
Fractievertegenwoordiger

In de CDA Nieuwsbrief van juli vorig jaar schreef Andrea een artikel over de situatie bij MFC Harderwijk en met name locatie De Roef. Op dat moment was het bestuur opgestapt na het opzeggen van het vertrouwen door de gemeente. Na een eerdere donatie van €110.000 eind 2022, besloot de gemeenteraad tot een extra budgetsubsidie van bijna €500.000 waarmee een nieuw bestuur orde op zaken kon stellen. Het CDA steunde dat van harte omdat ook wij geloven in het plan Positieve Gezondheid. Hoe de diverse partijen daar op dat moment al succesvol vorm aan gaven verdiende onze steun.

8 maanden later heeft het nieuwe bestuur de problemen in kaart gebracht en de boekhouding op orde. Helaas is daarmee duidelijk geworden dat de jaren 2022 en 2023 met een verlies worden afgesloten. Het college stelt daarom voor 260.000 extra beschikbaar te stellen om dit tekort te dekken. Volgens het nieuwe bestuur zijn de commerciële huren te laag vastgesteld en werd in de maatschappelijk verhuur onterecht kortingen verleend. De aangekondigde verhogingen en de wijze waarom deze gecommuniceerd werden in december hebben voor grote onrust gezorgd bij de gebruikers van de Roef en de Kiekmure. In plaats van een vertrouwensbreuk tussen gemeente en bestuur is die er nu tussen bestuur en huurders.

Om de rust terug te brengen en de maatschappelijke organisaties niet in financiële problemen te brengen of zelfs in hun voortbestaan te bedreigen, wordt daarom ook gevraagd om een bedrag van €67.500 om de huurverhogingen voor 2024 niet door te voeren. Het bestuur en de gemeente gaan samen aan de slag om de problemen verder op te lossen en een meerjarenplan op te stellen. Dit wordt in oktober verwacht. Met de huurders worden opnieuw gesprekken gevoerd.

Afgelopen week werd dit alles in de Commissie Mens & Maatschappij besproken. Deze is terug te kijken via deze link. Diverse insprekers deden emotioneel verslag van de impact die dit alles op hen heeft. Alle fracties waren zeer kritisch in hun vragen aan wethouder Maarten Reckman, omdat in juni vorig jaar juist gevraagd was om meer betrokkenheid en zijn regie op de MFC’s. Hoewel het bestuur waardering verdient dat zij deze moeilijke opdracht vrijwillig hebben aanvaard en de problemen probeert op te lossen, was het onbegrip over de slechte relatie met de huurders groot.

De CDA-fractie betreurt de ontstane situatie ten zeerste en beraad zich in aanloop naar de Raadsvergadering van 21 maart op de voorstellen. Wilt u de fractie hierover uw mening meegeven, neem dan vooral contact met ons op!