13 april 2017

De week van.... Cees de Lange

De week van Cees de Lange        Week 14, 2017

De avonduren waren goed gevuld met veel bijeenkomsten.

Maandagavond fractieoverleg voor de raadsvergadering van 10 april.

Veel discussie over de verordening snelvaren op onze meren en plassen. Wat moet het jaartarief worden en hoeveel vergunningen mogen afgegeven worden zonder dat er overmatige hinder ontstaat? Hoeveel dagvergunningen mogen er op één dag verkocht worden en wie gaan dit doen? Moet het tarief hoger of lager worden dan voorgesteld door het College van B&W? Wij stellen ons op het standpunt om op twee locaties dagvergunningen te verkopen tegen een lager tarief dan het Collegevoorstel en het aantal vergunningen per jaar en per dag te beperken.

In K&B wordt op 1-1-2018 gestart met gedifferentieerde tarieven voor de inzameling van huishoudelijk afval. Dit houdt in dat er voor het ledigen van de grijze afvalbak betaalt moet worden. Het algemene tarief gaat omlaag. Plasticafval, drankenkartons en blikjes worden dan elke week opgehaald. Het doel is om het grijze afval drastisch te verminderen. Nu wordt er per jaar 190kg per persoon opgehaald. Dit moet in 2020 gedaald zijn naar 100kg en in 2025 naar 30kg. Door beter te scheiden spreken wij niet meer over afval maar over het hergebruiken van grondstoffen.

Dinsdagavond deelgenomen aan het overleg van het Duurzaamheidsplatform. Deelnemers zijn  inwoners die zich vrijwillig inzetten om K&B duurzamer te maken. Niet al mijn voorstellen konden die avond besproken worden. Hierdoor kon de noodzaak en volgorde van de ideeën niet worden vastgesteld. Dit gebeurt nu in mei.

Woensdagavond naar het gemeentehuis voor een inleiding over Woningmarkt en woonagenda met daarin analyses, trends, ontwikkelingen en prestatieafspraken met de woningcorporaties. Er werden suggesties gevraagd over wat en waar bouwen we. Vervolgens gesproken over het participatietraject voor de Maatschappelijke en Ruimtelijke StructuurVisie (MRSV). Hierover verschilden de meningen tussen de partijen flink omdat de tijd dringt en de verwachting is dat de zomermaanden daar zich niet zo goed voor lenen.

De meeste ochtenden bracht ik door op de volkstuin waar volop gezaaid  en geplant kan worden maar nog weinig wordt geoogst. Genieten van alle verschillende fruitbomen die in bloei komen.

Donderdagavond na jaren weer een keer naar de opera. Een schitterende uitvoering van Don Giovanni. Gecomponeerd door Mozart en uitgevoerd door de Nederlandse Reisopera. Opvallend in deze opera is een aria van Don Juan waarin hij begeleid wordt door een mandoline, een instrument waar ik lang geleden ook op heb leren spelen.

Vrijdagavond naar de ledenvergadering van de Dorpsraad in Woubrugge. De Dorpsraad zet zich op vele terreinen in voor het welzijn van de inwoners. Alle werkgroepen hielden presentaties over de activiteiten die waren ondernomen. Hiervoor was veel waardering.

Zaterdagmorgen naar de voetbalwedstrijd van een kleinzoon. Na het verliezen van veel wedstrijden eindelijk een keer een wedstrijd gewonnen.

Met vriendelijke groet, Cees de Lange