25 maart 2024

Raad Kaag en Braassem stemt in met krediet KC Noord/Tweesprong Roelofarendsveen

Geachte voorzitter, collega raadsleden, aanwezigen in de zaal en luisteraars thuis, waarbij ik hoop dat er ook een aantal kinderen kijken, ik zwaai even naar jullie (kort de hand op steken)

Vanavond nemen wij met elkaar een heel belangrijk besluit die de toekomst van duizenden kinderen zal gaan bepalen. Kinderen van 0-12 jaar kunnen straks terecht in de ‘beweegschool’ van Kineo, waarbij KI staat voor ontdekken (of samen of bewegen (moet ik even nakijken) en Neo voor nieuw. Met gepaste trots ( de eer is zeker niet aan ons, maar aan alle samenwerkende partijen in dit project), hebben wij de KINEO vlag ook vanavond op onze raadstafel staan.

Het nieuwe ontdekken; met elkaar maar vooral voor elkaar. Mooie plannen, een stevige visie en toekomstgerichte doelen; dat komt samen in het raadsvoorstel wat vanavond voor ons ligt.

Na een mooie brede school in Hoogmade, een nieuw IKC in Leimuiden en een nieuw gebouw voor de basisschool in Rijnsaterwoude is nu Roelofarendsveen/Oude Wetering aan de beurt.

Vanaf de start van het project KC Noord en Tweesprong, de werknaam van het project, heeft het CDA steeds achter de voornaamste uitganspunten gestaan (ik zal ze niet allemaal noemen vanavond);

1. Een overdekt zwembad behouden in onze waterrijke gemeente. Dat lijkt iets wat ‘normaal’ zou moeten zijn; echter wij zijn een relatief kleine gemeente; ruim 28.000 inwoners en dan is een eigen overdekt zwembad zeker niet vanzelfsprekend om te hebben en in stand te kunnen houden, laat staan vernieuwen.
  2. Een toekomstbestendig, zo energie neutraal mogelijk, schoolgebouw met sporthal voor de basisschoolleerlingen van Roelofarendsveen en Oude Wetering. Bijna 1.000 kinderen op 1 locatie, de wens van de kindpartners, zodat gym een zwemles kan worden, zodat er vele vriendschappen kunnen ontstaan, in plaats van, bij wijze van, strijd tussen scholen. Een gebouw op de oh zo gewenste locatie aan het Sportpad, zodat sport en spel samen kunnen komen; niet alleen op een sportdag, maar elke dag.
  3. Een budgetvraag welke we kunnen dragen in onze begroting .Ja, we zullen de komende jaren zeker uitdagingen op financieel gebied tegenkomen en mogelijk al op korte termijn als de nieuwe regering met plannen komt; echter het is een aanvaarbaar risico, daar is de CDA fractie van overtuigd.

Voorzitter,

Om te komen tot het vanavond voorliggende voorstel heb je denkkracht, daadkracht en samenwerking nodig ; maar vanaf vanavond hebben we ‘doekracht’  nodig. Doekracht om te zorgen dat de uitvoering van het project voorspoedig verloopt, doekracht om te blijven samenwerken, ook al het gedurende de uitvoering wel eens moeilijk wordt;

En tot slot; doekracht voor de toekomstige gebruikers van het gebouw.

Het CDA stond vanaf dag 1 achter de plannen en zal hierachter blijven staan en daarom vanavond instemmen met het voorliggende raadsvoorstel.