08 februari 2017

CDA fracties willen sneller resultaat

De CDA fracties van Lansingerland en de beide waterschappen willen op korte termijn schoner water in vaarten en sloten. Dat was de belangrijkste uitkomst van het overleg van de CDA fractie Lansingerland met die van Delfland en Schieland/Krimpenerwaard. Onlangs overlegden zij over waterzaken, die een grote invloed hebben op de leefomgeving in Lansingerland. Meer besef van het belang van schoon water bij inwoners en bedrijven is een eerste vereiste. Ook binnen de glastuinbouwsector zetten de waterschappen daarom in op waterbewustzijn en samenwerking. Zuivering van proceswater op de bedrijven en het volledig hergebruiken van voedingsstoffen moeten daar zorgen voor een snelle verbetering en een duurzamer aanpak. Volgens het CDA in Lansingerland is daarbij meer controle en handhaving door de waterschappen onmisbaar. Te vaak onttrekken bedrijven zich volgens haar aan de verplichte maatregelen. Niet alleen waterkwaliteit, maar ook het belang van de sector zelf vraagt om een krachtige aanpak. In de herfst komen de fracties weer bijeen om de bereikte resultaten te bespreken.

Recent overlegden de drie fracties over de actuele situatie. De waterhuishouding in de kern Berkel en Rodenrijs wordt verzorgd door Delfland. In Bergschenhoek en Bleiswijk is het waterschap Schieland en de Krimpenerwaard de beheerder. De landscheiding vormt de grens tussen beide waterschappen. Vanuit Lansingerland werd extra aandacht gevraagd voor de trage verbetering van de waterkwaliteit in de vaarten en sloten in de gemeente. Inmiddels is de glastuinbouw aangesloten op de riolering, maar toch voldoet de waterkwaliteit nog lang niet aan de normen. Ook de ecologie moet nog flink worden verbeterd. Het CDA in Lansingerland vindt dan ook,  dat waterschappen krachtiger moeten optreden tegen lozingen vanuit de glastuinbouw. Daar is niet alleen de waterkwaliteit, maar ook het imago van de tuinbouw zelf mee gediend. Een aantal dwarsliggers bepaalt anders het resultaat. Wettelijk moeten bedrijven binnenkort zelf hun afvalwater gaan zuiveren. In de Noordpolder in Berkel zijn tuinders daarom zelf al aan de slag met onderzoek naar de mogelijkheden van collectieve zuivering. Daardoor kan niet alleen geld worden bespaard, maar kunnen kansen beter worden benut. Zoals volledig hergebruik van de gezuiverde mineralen, waardoor een sluitende kringloop binnen handbereik komt. Die moet namelijk binnen 10 jaar leiden tot emissie-loze kassen.

Ook de waterschapbelastingen kwamen in het overleg aan de orde. Na Delfland heeft nu ook Schieland en de Krimpenerwaard de kwijtschelding  voor de zuiveringsheffing afgeschaft. Daarbij wordt echter, net als In Delfland, een uitzondering gemaakt voor schrijnende gevallen. Tenslotte werd ook stilgestaan bij het grote belang van droge voeten voor ons laaggelegen gebied. Nu er na de crisis overal weer meer gebouwd gaat worden moeten extra waterberging en sterke dijken zorgen voor veiligheid.