Dave Bergwerff

Gemeenteraadslid

Opnieuw ben ik de kiezer zeer dankbaar dat ik ook deze periode het CDA mag vertegenwoordigen in de commissie en raad. Ik ben niet meer het jongste fractielid, dit is Wouter de Ruiter, maar nog steeds wel een jong fractielid met 28 jaar en woonachtig in Berkel en Rodenrijs. Naast een gezin met twee kinderen (Charlie 2 jaar en Jamie 1 maand) is het balanceren tussen het raadswerk, gezin en reguliere werk.

Mijn reguliere werkgever is de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. Binnen deze organisatie ben ik beleidsadviseur gericht op de inrichting van de brandweerorganisatie.

Als Lansingerlander ben ik trost op onze gemeente. Het is bijzonder dat wij de dorpsecharme van Lansingerland kunnen behouden. Terwijl de grote steden om ons heen ons naar zich toezuigen. Als CDA zetten wij ons dan ook in om die dorpsecharme van Lansingerland te behouden. Ik ben erg trots dat de sportverenigingen in onze gemeente geliefd zijn, zelfs buiten onze dorpsgrenzen. Complimenten over Het Hoge Land in Berkel en Rodenrijs is mij niet onbekend. Nu is het zaak dat wij erop sturen dat verenigingen de komende jaren meegroeien met de inwonersstijging, zodat elke Lansingerlander -die dat wil- kan sporten.

Een grote uitdaging voor de komende jaren is de woningbouw. Niet alleen het aantal te bouwen woningen is belangrijk, maar ook voor wie er specifiek gebouwd wordt. Onze gemeente is niet toekomstbestendig wat betreft seniorenwoningen. Zoals iedereen weet kampen we momenteel met een vergrijzing en dit is nog lang niet voorbij. Dit betekent dat we onze gemeente 'toekomstbestendig' moeten maken. Er moet specifiek gebouwd worden voor senioren, via hofjes en verzorgingstehuizen 2.0 moeten terugkomen. Wij bouwen voor onze eigen inwoners, dus niet voor Rotterdammers, Hagenezen of Zoetermeerders. Ditzelfde geldt voor woningen voor starters. Meer bouwen voor specifiek deze doelgroep en daarbij zullen mensen uit Lansingerland, of waarvan in ieder geval één ouder in Lansingerland woont, voorrang krijgen.

.

Commissie Samenleving.