24 februari 2017

Waarden en traditie

We staan er niet dagelijks bij stil, en als het gesprek erover gaat, vindt de één het al gauw beklemmend, ‘iets wat we gelukkig achter ons hebben gelaten’; de ander meent dat we er te weinig oog voor hebben en er juist meer met elkaar over zouden moeten spreken. Voor CDA-raadslid Hans van der Stelt vormen waarden te allen tijde de basis van je doen en laten, impliciet dan wel explicitiet. Of je nu redeneert vanuit een bedrijf, maatschappelijke organisatie of vereniging: iedere organisatie –de slager, bloemist, juwelier, uitvaartondernemer, zorginstelling, gemeentelijke dienst, sportvereniging, et cetera- stáát ergens voor, wil ergens voor staan, nu én in de toekomst. Waarom doe je de dingen die je doet en waarom wil je die goed doen?

Waarden vormen het ‘DNA’ en leggen een fundament onder wat je doet. Die wissel je niet zo maar in voor iets anders, maar tegelijkertijd schuw je het gesprek erover niet, al was het alleen al om aan waarden een actuele invulling te geven. Op die manier blijven waarden betekenisvol, ook voor toekomstige generaties.

Dat geldt ook voor het CDA en hoe wij als lokaal gewortelde partij vanuit -door het christendom geïnspireerde- waarden en tradities politiek willen bedrijven: gericht op een sterke Lansingerlandse samenleving, waarin inwoners niet alleen verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leven, maar ook in gezins-, familie- en verenigingsverband, in vrienden- en kennissenkring samenleven en zorg hebben voor elkaar en elkaars leefomgeving. En Lansingerland kent wat dat betreft een rijke traditie: succesvol en toonaangevend ondernemerschap, een bijzonder geschakeerd en actief verenigingsleven en de ongelooflijke hoeveelheid vrijwilligers die zich belangeloos voor onze gemeenschap inzetten. De gemeentelijke overheid vervult eveneens een belangrijke een rol in de Lansingerlandse samenleving, met name door dienstbaar te zijn aan inwoners, bedrijven en organisaties; door als mede-hoeder van de rechtsstaat op te reden, uitvoering te geven aan wettelijke taken en keuzes die als gevolg van democratische besluitvorming in de gemeenteraad -met afweging van uiteenlopende belangen- zijn gemaakt.

In een sterke Lansingerlandse samenleving telt niet alleen het individu, maar ook de gemeenschap. Het CDA-Lansingerland staat pal voor een democratie, waarin we elkaar niet bestrijden met meningen met als belangrijkste argument een verwijzing naar de vrijheid van meningsuiting, maar elkaar trachten te verstaan en de samenleving te versterken via de vrijheid van meningsvorming. Beide vrijheiden zijn belangrijke democratische waarden, de één kan niet zonder de ander; net zo min als bij een sterke samenleving het belang van het individu niet los kan worden gezien van het belang van de gemeenschap, aldus Hans van der Stelt.