05 juli 2017

Cie. Samenleving 22 juni

Op de volle agenda van de advies cie. Samenleving die gehouden is op 22 juni j.l. stond o.a. het raadsvoorstel ‘Vervangende nieuwbouw basisscholen Prins Willem Alexander en De Kwakel’ welke gepland staat in 2019.Er werd advies gevraagd: Voor een investeringskrediet t.b.v. realisatie van een geïntegreerde BSO (buitenschoolse opvang). Het betreft als het ware een voorfinanciering die later door het schoolbestuur wordt terug betaald aan de gemeente. In een overeenkomst met de schoolbesturen wordt vastgelegd dat bij overdracht en ingebruikname zij eigenaar worden van het gehele schoolgebouw inclusief de ruimte die dient als BSO.Partijen zijn nog met elkaar in gesprek op welke wijze terug betaling zal plaatsvinden. Er zijn twee opties t.w. in een keer terug betalen of een regeling te treffen over de eerste 15 jaar jaarlijks het bedrag ter hoogte van de kapitaalslasten van de extra ruimte voor deze BSO.

Het CDA vroeg vooral aandacht voor de tijdelijke herhuisvesting van leerlingen ten tijde van het realiseren van dit plan. Het moet niet kunnen zijn dat leerlingen te ver van de vertrouwde school tijdelijk onderdak zullen gaan krijgen en dus er een vervreemding kan optreden van de school naar hun keuze. De wethouder zegde toe dit te voorkomen, ook van wege mogelijke logistieke problemen die kunnen ontstaan bij het naar en weer van school halen van leerlingen door ouders of zij die daar verantwoordelijk voor zijn. Ook werd er aandacht gevraagd voor een duurzaamheidsambitie voor dit project. Woordvoerder Arnold Oosterlaan adviseerde namens het CDA de wethouder, dat voor duurzaamheidsmaatregelen hier extra ruimte voor moet worden gecreëerd om aan wensen v.w.b. duurzaamheid zoveel mogelijk gehoor te kunnen gegeven. Ook al kan dit een wat duurdere investering veroorzaken. Als dat niet gedaan zal worden kan het op termijn mogelijk nog duurder gaan worden. Dit voorstel zal waarschijnlijk als hamerstuk behandeld worden in de raadsvergadering van 6 juli a.s.