20 december 2021

Aan de slag op Wilderszijde!

Bestemmingsplan vastgesteld

Donderdag 23 december stelde de gemeenteraad unaniem het bestemmingsplan “Wilderszijde” vast! Dat is heel goed nieuws voor eenieder die op  zoek is naar een nieuwe woning. De ontwikkeling  van dit gebied kent een lange geschiedenis. In de Vierde Nota Ruimtelijke Ordening EXTRA (VINEX) uit 1991 (!) is Wilderszijde al opgenomen als woingbouwlocatie. Eind 2016 is na jaren van (de naweeën van de) financiële crisis de planontwikkeling weer opgestart. Omdat om onbegrijpelijke redenen de minster van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Kajsas Ollongren (D66), geen financiële bijdrage wilde leveren, heeft onze wethouder Jan Willem van den Beukel het plan zodanig weten aan te passen, dat binnen de kaders van het eerder vastgestelde Masterplan het toch voor Lansingerland financieel mogelijk wordt deze nieuwe wijk te realiseren. Met behoud van de voor deze wijk kenmerkende uitgangspunten. Er wordt een groene, klimaatadaptieve wijk gerealiseerd, passend binnen de door de gemeenteraad vastgestelde beleid Duurzame Gebiedontwikkeling. Jan Willem van den Beukel is project wethouder voor Wilderszijde en kon voortbouwen op de uitstekende basis die zijn voorgander, onze wethouder Albert Abee, heeft weten te leggen.

Binnen het plan is realisatie mogelijk van circa 3000 woningen, waarvan 50% in de categorie betaalbaar.

Raadsbreed is er veel waardering en een zekere opluchting dat na tientallen jaren van feitelijke stilstand, grote financiële onzekerheid en risico’s, Wilderszijde daadwerkelijk wordt gerealiseerd. Het belooft een aantrekkelijke, duurzame wijk te worden waarin het -als onderdeel van al het moois dat Lansingerland te bieden heeft, fijn wonen is, voor jong, ouder, en inwoners met smalle en grotere beurs. Zowel huur (sociaal, midden, vrije sector) als koop. CDA- raadslid Hans van der Stelt complimenteerde Jan Willem van den Beukel en de overige leden van het college met dit fantastische resultaat. Een historisch moment in de ontwikkeling van Lansingerland!

Aanpassing van de bebouwde komgrenzen Wilderszijde

In 2012 besloot de gemeenteraad de bebouwde komgrenzen in het kader van de Wegenverkeerswet 1994 aan te passen, waaronder ten behoeve van de nieuwe woonwijk Wilderszijde. Dat besluit zag onder meer op het binnen de bebouwde kom plaatsen van de Schiebroekseweg en het daarmee bevorderen van de verkeersveiligheid op die weg. Vanwege een ‘vormfout’ is het besluit van destijds nooit bekrachtigd. In de raad van 23 december lag een besluit voor waarmee dat alsnog zou gebeuren. Duo- en kandidaat raadslid Charles van Harn wees in de Commissie Ruimte van 13 december jl op het feit dat in het voorstel van het college de Schiebroekseweg niet in het voorstel was opgenomen, dat wil zeggen: de Schiebroekseweg blijft buiten de bebouwde kom en de maximum snelheid aldaar (60km per uur) blijft gehandhaafd. Over de argumenten van destijds om de verkeersveiligheid op de Schiebroekseweg te bevorderen werd met geen woord gerept. Charles van Harn pleitte ervoor de Schiebroekseweg alsnog binnen de bebouwde kom op te nemen, vanwege het nog steeds geldende argument van de verkeersveiligheid. Op GroenLinks na, kon zijn pleidooi op weinig steun rekenen. Met name Leefbaar 3B (Jan Pieter Blonk) gaf te kennen dat er geen probleem is om op te lossen, juist omdat er weinig of geen ongevallen bekend zijn. Merkwaardige redenering! Kennelijk moeten er eerst ongevallen plaatsvinden om een onveilige situatie aan te pakken.

Charles van Harn kondigde aan een amendement op te stellen voor behandeling van het aanpassingsvoorstel in de gemeenteraad. Dit werd door raadslid Hans van der Stelt in gebracht, mede ingediend door Groenlinks. Helaas bleven de andere fractie bij hun standpunt dat het probleem er niet is of niet de moeite van aanpassing waard…..

Het CDA verkiezingsprogramma 2022-2026 is duidelijk over het fietsgebruik in Lansingerland.

Fietsen is gezond, milieuvriendelijk en goedkoop. Daarom willen we een Actieplan Fiets, wat bijvoorbeeld vanuit de Eneco-gelden kan worden gefinancierd. Daarin wordt opgenomen dat er een fietssnelweg komt tussen de drie kernen Bleiswijk, Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs, maar ook richting Delft, Zoetermeer en Rotterdam om langere afstanden af te leggen en recreatief eerder op de fiets te stappen. Om fietsen veiliger te maken moeten op de Klapwijkseweg en Europasingel bromfietsers naar de rijbaan en van het fietspad af.

Alle schoolfietsroutes worden onder de loep genomen en veiliger gemaakt.

Er komt een tunnel onder de Boterdorpseweg bij bedrijventerrein Berkelse Poort om de scholieren die naar het Melanchthon en Wolfert gaan veiliger te laten oversteken en ook veilig fietsverkeer tussen Rodenrijse Zoom en Berkel Dorp mogelijk te maken. Bovendien voorkomen we hiermee veel vertraging voor auto’s die wachten op overstekende fietsers, wat nog veel erger dreigt te worden als straks de woonwijk Wilderszijde gebouwd is.

Er komt een tunnel onder de Klapwijkseweg tussen de wijken Meerpolder en Westpolder in het verlengde van het fietspad dat vanaf de W.F. Hermansstraat uitkomt op de Leeweg. In het stedenbouwkundig ontwerp is daarmee rekening gehouden, maar wegens financiële problemen is dat eerder uitgesteld. Dit wordt een veilige en snelle route voor alle scholieren en ook vanuit Westpolder naar sportpark het Hoge Land.

Er komt een tunnel onder de N209 bij Bleiswijk om scholieren die naar de Melanchton Business School (MBO-Oostland)  en naar het Melanchthon De Blesewic gaan veiliger te laten oversteken en zo de doorstroming op de N209 te bevorderen.

Dus als de Raad vindt dat het CDA te veel aandacht heeft voor fietsveiligheid dan kunnen ze hun borst nog nat maken!