28 november 2021

Amendement Persoonsgebonden budget wijzigen in de Verordening Sociaal Domein?

De fractie van de PvdA diende een amendement in tijdens de raadsvergadering van november; er werd nl gesteld dat de drempel om in aanmerking te komen voor een pgb jeugdhulpvoorziening opgehoogd was door het college. Jaarlijks wordt bezien door het college of de Verordening Sociaal Domein aangepast moet worden; dit kan zijn opdat er wettelijk eea gewijzigd is of dat er andere omstandigheden zijn. Door ons is aangegeven dat in het voorgestelde artikel door het college, er geen sprake is van een ontmoedigingsbeleid.
Wij hebben naar voren gebracht dat er nu aan de “voorkant” duidelijk en helder is voor een aanvrager waar een pgb plan aan moet voldoen wil men in aanmerking komen voor een pgb.
Nogmaals gemeld dat in een pgb plan toegelicht moet worden dat een individuele jeugdhulpvoorziening via een pgb aantoonbaar tot een goede, doelmatige en effectieve hulp leidt en dat deze beter is dan zorg in natura wat de gemeente kan bieden. En dat niet achteraf, wat helaas op diverse plaatsen is geconstateerd, dat er een onrechtmatig gebruik gemaakt is van pgb gelden. Fraude moet worden voorkomen; gelukkig in LansingerLand niet geconstateerd.
Na de discussie is dit amendement verworpen.

Motie: met inkomenstoets de barricades op?

Een motie ingediend door Leefbaar 3B en PvdA.
Onzerzijds allereerst gemeld dat er geschrokken was van de titel van de motie, maar dat dit waarschijnlijk bedoeld was om een proefproces uit te lokken. De strekking van de motie: daar de kosten van huishoudelijke hulp stijgen en er aanvragen ingediend worden door midden en hogere inkomensklassen voor een WMO-aanvraag huishoudelijke hulp, wordt het college verzocht een raadsvoorstel voor te bereiden voor een inkomenstoets bij huishoudelijke hulp aanvragen. Onzerzijds aangegeven dat dit item al de nodige stof heeft doen opwaaien; ook bij ons oa, al eerder aangekaart door de fractie van de VVD.

De kosten voor gemeenten stijgen fors daar het abonnementstarief voor huishoudelijke hulp 19,00 E per maand maximaal bedraagt ongeacht het inkomen. Wat blijkt zoals de genoemde fracties aangaven, er zijn gemeenten die overgegaan zijn tot het instellen van een inkomenstoets oa Kimpen a/d IJssel. Wat mij de reactie ontlokte dat deze gemeenten als overheid “burgerlijk ongehoorzaam” zijn en dat mag je toch niet verwachten van een overheid. Er wordt dus hier ingegaan tegen wettelijke regels  WMO, opgesteld door de overheid. En hoe komt eea over bij de burgers die een aanvraag indienen voor huishoudelijke hulp; rechtsongelijkheid wat ons inziens absoluut niet kan.
Nogmaals aan voornoemde frakties aangegeven dat wil men de WMO op dit abonnementstarief gewijzigd zien dat men dan bij de beleidsmakers in Den Haag moet zijn en dat we niet op plaatselijk niveau inkomenspolitiek gaan bedrijven.
Motie is verworpen.
Nelleke Bouman