06 september 2022

CDA Lansingerland: Nieuwe magazijnen moeten in omgeving passen

Nieuwe magazijnen die op de planning staan om gebouwd te worden onder meer op het terrein van de voormalige Greenery in  Bleiswijk moeten meer dan nu het geval in de omgeving passen. De CDA-fractie wil dat het nieuw te bouwen vastgoed beter wordt afgestemd op de omgeving, zowel in uitstraling, hoogte als functie. De partij gaat dat verzoek deze week indienen in de commissievergadering.

“Het gebied rond de A12 is populair bij bouwers van logistiek vastgoed gezien de locatie midden in de Randstad”, aldus raadslid Frans Ammerlaan. “De afgelopen jaren is er al het nodige bijgekomen met onder meer Hoogvliet, Jumbo, Albert Heijn en Zalando. De warehouses komen echter steeds dichterbij de woonkern van Bleiswijk en de Rotte te liggen. Onze fractie maakt zich daar wel wat zorgen over, omdat die omgeving straks een grijze brij van warehouses wordt met uitschieters tot 25 meter hoog. Dat zien wij niet zitten.”

Daarnaast wil het CDA Lansingerland dat ontwikkelaars hun verantwoordelijkheid nemen en ook het huisvesten van arbeidsmigranten en vrachtautochauffeurs meenemen in de plannen. “De droge zomer laat zien dat het vasthouden van hemelwater op het eigen terrein belangrijk is in plaats van het meteen af te voeren naar de omliggende sloten.

De partij zocht de afgelopen tijd naar voorbeelden van logistieke gebouwen die beter opgaan in de omgeving. Ammerlaan “In Utrecht hebben ze boven op het magazijn van Ikea een voetbalclub geplaatst. Maar er zijn ook voorbeelden van complete wandelparken en padelbanen bovenop zo’n warehouse. Wij willen dat nieuw te bouwen logistiek vastgoed wordt aangepast aan de omgeving. Groene wanden, zonnepanelen verplicht op het dak en een groene geluidswal om de geluiden en nadelen van laad- en losactiviteiten te dempen. Dat lijkt ons wel het minimum aan eisen waaraan moet worden voldaan. Maar we dagen architecten en projectontwikkelaars graag uit om hun gebouw nog groener en multifunctioneler te maken.”