16 maart 2018

CDA: “Minister, luister naar de regio”

De CDA Tweede Kamerfractie is deze week vanuit Lansingerland, Pijnacker-Nootdorp en Schiedam breed geïnformeerd over hun zorgen rond de plannen van de luchthaven. Rotterdam The Hague Airport wil de komende jaren het aantal vluchten stevig uitbreiden. De 3 CDA fracties bespraken deze dreiging met Kamerlid Mustafa Amhaouch, CDA woordvoerder luchtvaart. De CDA-ers vinden dat het regionaal advies, wat vorig jaar door een groot aantal gemeenteraden is opgesteld bepalend moet zijn voor het kabinetsbesluit. Dat besluit over de toekomst van de luchthaven wordt dit jaar verwacht. In het regionaal advies is vastgelegd, dat groei alleen mogelijk is binnen de huidige geluidsruimte. Alleen door uitplaatsing van de helikopters zou op termijn enige ruimte vrij kunnen komen, maar dan moeten eerst ook andere zaken beter worden geregeld. Zoals het aantal geluidmeetpunten langs de baan. Leefbaarheid en volksgezondheid staan in dit gebied nu al onder grote druk, vanwege de vele wegen, de HSL en de nabijheid van de Botlek. Het CDA vindt de concentratie fijnstof en geluidsoverlast in het gebied te hoog. Bijzonder verontrustend vond het kamerlid dat de nieuwe minister van Infrastructuur de bestuurders uit de regio nog steeds niet heeft ontvangen om hun zorgen te vernemen. Zij is blijkbaar nog druk met de perikelen rond de uitbreiding van Lelystad. Voor de CDA-ers een extra reden om bezorgd te zijn, nu daar uitbreiding voorlopig is uitgesteld. De druk op Rotterdam zou daardoor weleens toe kunnen nemen. Ook over de recente aankondiging dat er deze zomer veel extra vluchten komen om de winter “achterstand” in te halen maakt het CDA zich zorgen. Gezamenlijk sprak men dan ook  af de komende tijd de lijntjes kort te houden.