03 maart 2021

CDA trots op Nederlandse glastuinbouw

Het CDA is trots op het Nederlandse glastuinbouwcluster. De partij lanceert daarom een filmpje om die belangrijke rol voor Nederland te benadrukken. Want in de glastuinbouw is goed voor 150.000 banen en is goed voor 3 procent van het bruto nationaal product. Het CDA zet zich dan ook maximaal in om deze sector verder te laten groeien en bloeien. In Het filmpje komen naast een aantal tuinders ook kandidaat-Kamerleden, de gedeputeerde van Zuid Holland en diverse wethouders aan het woord.

Jantine Zwinkels is nummer 28 op de kandidatenlijst van het CDA en weet als geen ander hoe belangrijk de glastuinbouw is. “Als kandidaat en dochter van een Westlandse tuinder kunt u op mij rekenen.” Zij wil zich in de Kamer gaan inzetten voor de glastuinbouwsector om deze ruimte te geven om verder te groeien en bloeien. Samen met Kandidaat Kamerlid Henri Bontenbal wil zij ook werken aan de warmetransitie. “Dat helpt tuinders verder.”

Voor Paul Koppert, eigenaar van Koppert Biological System, is die steun welkom. “Wij produceren biologische gewasbescherming om ziekte en plagen te bestrijden. Dat is goed voor het milieu en de gezondheid. Het CDA heeft oog voor deze sector en is onze partner om deze sector te versterken.” Ook Ted Duijvestein van Duijvestein Tomaten ziet de partij als partner om zijn kwekerij te laten groeien en bloeien, ook op het gebied van duurzaamheid. “Wij zijn bezig met gezondheid en circulaire economie, door slim gebruik te maken van de reststromen van onze tomaten.”

Gedeputeerde in Zuid Holland, Adri Bom Lemstra, ondersteunt de tuinders waar ze kan. “Dat doe ik niet alleen, want elke dag zetten CDA-bestuurders op diverse niveaus zich in om op basis van praktijkkennis het goede te kunnen doen voor deze sector.” Ook op gemeenteniveau maakt het CDA zich sterk voor glastuinbouw en dat met name in Lansingerland, het Westland en Pijnacker-Nootdorp waar veel glastuinbouw te vinden is. Wethouder Jan-Willem van den Beukel van de gemeente Lansingerland: “Dagelijks zijn in onze gemeente innovatieve ondernemers, jong en oud, praktisch en theoretisch opgeleid en maatschappelijk met hun hart aan het werk om dit waar te maken. Zij verdienen alle steun om te kunnen groeien en bloeien.”

Het filmpje is te bekijken door te klikken op deze link: Video.glastuinbouw