17 mei 2020

Commissie Ruimte Dinsdag 12 mei jl.

Dinsdag 12 mei jl. was er een video vergadering van de Commissie Ruimte. Alle commissieleden zaten thuis achter het scherm alleen de voorzitter Nelleke Bouman (CDA) samen met enkele leden van de griffie en enkele technici waren aanwezig in de raadszaal van het gemeentehuis.

Op de agenda stond het bespreekpunt Flexwoningen, ingebracht door L3B.

Flexwoningen zijn kleine betaalbare onderkomens voor mensen die op korte termijn en meestal voor een korte periode een dak boven hun hoofd zoeken. Deze mensen worden ook wel “spoedzoekers” genoemd. Je bent een “spoedzoeker als je dringend woonruimte nodig hebt en je dit helpt om je leven weer op de rit te krijgen (“definitie van de woonstichting Nijkerk) .

Volgens 3B Wonen zijn er in Lansingerland veel schrijnende gevallen van mensen die een woning zoeken maar voor wie de urgentieregel niet van toepassing is. Het betreft o.a.:

-        Echtscheidingen en gebroken relaties

-        Economische daklozen

-        Ex-studenten zonder studentenkamer

-        Andere vergelijkbare gevallen

Van Harn gaf in zijn eerste termijn aan dat in een onlangs gehouden gesprek tussen 3Bwonen en de CDA fractie duidelijk is aangegeven dat er per jaar 250 sociale huurwoningen vrijkomen in Lansingerland.  En dat op één vrijgekomen sociale huurwoning  gemiddeld 225 reacties binnen komen. In dat zelfde gesprek meldde 3B Wonen dat de wachttijden voor sociale huurwoningen in Lansingerland momenteel sterk op lopen. Redenen genoeg om in actie te komen.

In het land zijn al diverse voorbeelden van gerealiseerde flexwoningen. Voormalige kantoor-gebouwen, bejaardentehuizen en ook hotels worden hiertoe omgebouwd.  De vraag is of dit ook de oplossing is voor Lansingerland?  Nieuw verplaatsbare woningen bouwen past wellicht beter bij de oplossing voor onze gemeente. Het voordeel van verplaatsbaar is dat de flexwoningen niet permanent op één en dezelfde locatie moeten blijven. Ze zouden zelfs later naar een andere wijk of  t.z.t.  naar een andere gemeente verplaatst kunnen worden. Flexwonen heeft de volgende voordelen: Het kan een bijdrage kan leveren aan het beter doorstromen van de huidige woningmarkt,  Kan snel gerealiseerd worden en is vaak goedkoper dan regulier bouwen en blijft altijd beschikbaar voor spoedzoekers, ook als de samenstelling van de groep wijzigt.

Wat door veel fracties naar voren werd gebracht was de vraag: Welke categorie spoedzoekers komen te wonen in deze flexwoningen, waar vinden we een geschikte locatie en hoe zit het met de kosten?

In het gesprek tussen de fractie van het CDA en 3Bwonen, waar Van Harn al eerder naar refereerde,  werd er gesproken over een mogelijke locatie voor flexwoningen in Lansingerland. De locatie van de tijdelijke Wolfert Lansing school naast het gemeentehuis werd toen genoemd. Het tijdelijke gebouw moet weg wanneer de nieuwe school die nu wordt gebouwd gereed is en dat is naar verwachting eind dit jaar of begin 2021. Het voordeel van de locatie is dat er al een fundatie aanwezig is en dat de locatie al aangesloten is op openbare nutsvoorzieningen. Bovendien is de gemeente eigenaar van deze grond.

Wethouder Kathy Arends antwoordde op de vele gestelde vragen dat het College bezig is met de woonvisie voor heel Lansingerland maar dat het daar in gaat om regulier woningzoekenden. Vanavond zo zei ze gaat het over mensen met een bepaalde urgentie. De wethouder is bereid een verkenningstraject te starten parallel aan de woonvisie ( want die komt pas later in 2020 naar de commissie ruimte). Zij heeft al contact met de versnellingskamer van BZK ( Binnenlandse Zaken) en met 3B Wonen. Ook deed ze de toezegging een verkenning te doen naar: locaties, doelgroep (en) en financiën. De businesscase betreft ca. 100 flexwoningen die minimaal 10 jaar beschikbaar moeten zijn. De wethouder begreep de urgentie en zei dat ze aan de slag ging met alle belangrijke ideeën en suggesties die door de fracties naar voren waren gebracht.

Charles van Harn