25 februari 2023

De wijkbrandweerman komt!

Peter Schuurmans, hoofd Veilig Leven bij de brandweer, vertelde vorig jaar aan de gemeenteraad dat hij ’s avonds al wandelend met zijn hond vorig jaar een rookmelder hoorde afgaan bij wooncomplex de Naeldhorst. De betreffende dame bleek nadat hij naar binnen was gegaan een elektrisch fornuis aan te hebben laten staan met de klep erop. De rookontwikkeling liet de rookmelder afgaan, maar niemand ondernam actie doordat mensen erdoorheen sliepen en de rookmelder verder niet doorgeschakeld was. Gelukkig was hij er tijdig bij, maar het had ook heel anders kunnen aflopen. Steeds meer ouderen wonen langer alleen thuis, maar dat betekent niet dat ze helemaal zelfredzaam zijn in geval van brand. Dit is nu typisch een doelgroep waaraan de wijkbrandweerman – waaraan we hier al eerder aandacht hebben besteed – gericht voorlichting kan geven. En het goede nieuws is, we krijgen inderdaad een wijkbrandweerman! Want donderdag haalde ons amendement mede dankzij de PvdA, Leefbaar3B en WIJ Lansingerland een Raadsmeerderheid. Het project duurt in elk geval een jaar. Als de evaluatie positief uitpakt, dan zullen we zeker voorstellen om de aanpak te continueren. De kosten bedragen namelijk slechts een fractie (1%) van het totale veiligheidsbudget en brandveiligheid is wat het CDA betreft een van de kerntaken van de overheid. Dus ook als we moeilijke keuzes moeten maken omdat er bezuinigd moet worden, dan zou er voor dat soort zaken altijd ruimte moeten zijn. Juist het beknibbelen op de kerntaken van de overheid heeft de laatste jaren zoveel burgers sceptisch gemaakt over de prioriteiten van de overheid. Als het aan ons ligt, gaan we weer bouwen aan dat vertrouwen, en is de wijkbrandweerman daarin een betekenisvolle en nuttige stap.