24 april 2020

Digitaal de gemeente besturen

Ook de gemeenteraad en de CDA-fractie worstelen met de manier waarop op een verantwoorde manier toch overleggen kunnen worden gevoerd en besluiten kunnen worden genomen. Met de CDA fractie gebruiken we hiervoor het programma Zoom. Met andere coalitiefracties overleggen we via Jitsi. Het presidium (overleg met alle fractievoorzitters en de burgemeester) gaat via Skype. Al deze programma's hebben zo hun plus en minpunten. Sommige zijn erg eenvoudig in gebruik maar ook niet zo goed beveiligd, anderen zijn wel goed beveiligd maar dan weer erg gebruiksonvriendelijk. Duidelijk is dat al deze programma's niet geschikt zijn om met de hele gemeenteraad digitaal openbaar te kunnen vergaderen. Ook is duidelijk dat het onverstandig is om nu met 33 raadsleden, 4 wethouders, 1 burgemeester, 1 griffier en ambtelijke ondersteuning in de raadszaal te gaan vergaderen. Daarom is er voor de maand april afgesproken dat alleen 4 leden van de Raad, samen met de burgemeester en de griffier, alle besluiten nemen. Een idee om met 8 raadsleden (van iedere partij 1) te vergaderen bleek vanwege het 1,5 meter criterium niet uitvoerbaar. Deze "raadsvergadering", met alleen hamerstukken waar alle partijen het mee eens zijn, heeft plaatsgevonden op donderdag 23 april. Het doel is dat dit eenmalig is, want er staan belangrijke besluiten aan te komen die niet via een hamerslag afgedaan kunnen worden. Onder andere over de financiële gevolgen van de Coronacrisis voor de gemeente Lansingerland. De afdeling ICT van de gemeente werkt daarom samen met de griffie (de ondersteuning van de gemeenteraad) hard om digitale besluitvorming via Microsoft Teams vorm te geven. Het CDA hoopt van harte dat dit snel mogelijk is, want een raadsvergadering met maar 4 raadsleden is misschien eenmalig noodzakelijk, maar niet iets om mee door te gaan.