23 november 2020

Geluidsschermen langs de N209 bij Bleiswijk

Tijdens de Commissie Ruimte van 15 september jl. heeft het bewonerscomité N209 gebruik gemaakt van haar inspreekrecht. Zij luidde de noodklok met de vraag; waarom zijn de geluidschermen langs de N209 bij Bleiswijk na al die jaren dat we hier als bewoners comité om vragen en mee bezig zijn, en dat is sinds 2009, nog steeds niet gerealiseerd?

Dit was niet tegen dovemans oren gezegd. Charles van Harn CDA duo-raadslid heeft dit onderwerp vervolgens als bespreekpunt geagendeerd in de Commissie Ruimte van 11 november jl.

Een stukje geschiedenis; De Provincie Zuid-Holland erkent dat er een groot geluidsprobleem is langs de N209. Vandaar dat er in 2014 geluidsarm asfalt is gelegd op de N209 ter hoogte van de Overbuurtseweg bij Bleiswijk. Ook zijn er toezeggingen gedaan door de Provincie en door de gemeente Lansingerland naar het bewoners comité N209 dat er op korte termijn geluidschermen bij Bleiswijk gerealiseerd zullen worden.

Dit alles heeft echter tot nu toe nog steeds niet geresulteerd in de realisatie van de geluidsschermen. Het bewonerscomité N209 spreekt dan ook van trage en erg stroperige processen. Zij geven aan het vertrouwen in de lokale en provinciale politiek te hebben verloren.  De Gemeente Lansingerland voert de regie over het proces voorafgaand aan het plaatsen en de Provincie Zuid-Holland is vervolgens verantwoordelijk voor het plaatsen van de geluidsschermen. Maar het ontbreekt aan daadkracht en coördinatie tussen betrokken partijen.

Charles van Harn heeft enkele weken geleden contact gezocht met CDA statenlid Michel Rogier over dit onderwerp. Op zijn beurt heeft de heer Rogier dit onderwerp in een speciale commissievergadering van de Provinciale Staten naar voren gebracht en heeft zijn zorgen hierover uitgesproken. Daarop kwam de toezegging van  Gedeputeerde Floor Vermeulen( VVD) dat zodra de plannen gereed zijn en goedgekeurd, het gereserveerde budget van € 1,9 miljoen, gepland voor 2024, eerder beschikbaar kan komen.

Wethouder Fortuin verantwoordelijk voor dit dossier begon zijn beantwoording tijdens de Commissie dat hij het niet oneens was over het feit dat het veel te lang duurde. Wel bestreed hij dat het ontbrak aan regie en daadkracht. Hij verwees vooral naar de moeizame samenwerking met de Provincie en de ingewikkelde situatie ter plaatse van de Overbuurtseweg bij Bleiswijk.  Op de vraag of de wethouder op korte termijn met een planning kon komen antwoorde hij; wij gaan een planning maken maar het kan nog wel even duren..  Over daadkracht gesproken.