13 juli 2023

Gemeenteraad: Woonlasten verhogen laatste optie

In de zoektocht naar bezuinigingen moet de gemeente Lansingerland eerste alle andere mogelijkheden bekijken voordat de woonlasten worden verhoogd. Een meerderheid van de gemeenteraad nam daarover een voorstel aan dat werd ingediend door het CDA Lansingerland, de VVD en Leefbaar 3B. Daarnaast werd er ook een voorstel aangenomen om te kijken hoe de inkomsten verhoogd kunnen worden door bijvoorbeeld te onderzoeken of nieuwe gronden voor bedrijven in erfpacht kunnen worden uitgegeven of dat de gemeente meer een beroep kan doen op landelijke en Europese subsidies.

Het komend jaar stevent de gemeente af op een miljoenentekort. "De cijfers geven reden tot zorgen. Met creativiteit rondom subsidies en erfpacht voor bedrijven als optie voor grond die nog vrij is. Ondernemers houden dan geld over voor machines en inrichting", aldus CDA-raadslid Nelleke Bouwman. "De gemeente eerst tering naar de nering zetten voordat de woonlasten omhoog gaan. Eerst onderzoeken waar bezuiniging mogelijk is."

Leefbaar 3b benadrukte het belang van het zoeken naar andere inkomsten, zoals Europese en landelijke subsidies. Iets dat ook het CDA Lansingerland wel ziet zitten. De wethouder beloofde er mee aan de slag te gaan. Voor de VVD is het verhogen van woonlasten echt een laatste optie. De partij wil dat de gemeente de broekriem gaat aanhalen en net als het CDA Lansingerland en Leefbaar 3b op zoek gaan naar andere inkomstenbronnen.

Een ander voorstel van het CDA Lansingerland was om niet-noodzakelijke uitgaven tijdelijk te bevriezen. “Dan moet je denken aan beleid dat nog niet is aanbesteed en ingevoerd. Niet over een inwoner die zorg nodig heeft en daarvoor bij de gemeente aanklopt”, aldus Bouwman. Ondanks de steun van een aantal andere partijen in de gemeenteraad haalde deze zodoende ‘pauzeknop’ geen meerderheid.