04 juli 2020

Grondexploitaties 2020

In de commissie Algemeen Bestuur werden op woensdag 1 juli de Meerjaren Prognose Grondexploitaties 2020 behandeld. Zoals CDA-wethouder Jan Willem van den Beukel in zijn beantwoording vertelde is Lansingerland in de gelukkige omstandigheid dat we veel grondexploitaties hebben. De grondexploitaties zijn van kavels bouwgrond waar woningen gebouwd kunnen worden of bouwgrond op bedrijfsterreinen waar bedrijfspanden ontwikkeld kunnen worden. De verkoop van de gronden kan winst opleveren, maar door de bijkomende kosten wordt het resultaat kleiner of kan voor de gemeente tot verlies leiden.

We zien dat er in 2019 438 woningen zijn opgeleverd, dat is beduidend meer dan in 2018. En als we naar de planning van de verschillende woningbouwprojecten kijken die op de prognose staan dan is de verwachting dat er in 2022, 2023 en daarna 600 tot 700 woningen per jaar gebouwd zullen zijn. Met de start van de woningbouw in Wilderszijde zetten we een stap in de goede richting om tot een hoger bouwvolume te komen.

Er zijn grondexploitaties in Berkel en Bergschenhoek. In Bleiswijk zijn momenteel geen grondexploitatie en dus geen woningbouwprojecten. Het CDA heeft er bij het college op aangedringd dat het college er alles aan moet doen om zo snel mogelijk op de gronden die de gemeente en andere partijen in het bezit hebben tot het realiseren van woningbouwprojecten te komen. Dit is goed voor de financiën van de gemeente, maar vooral voor de inwoners van Bleiswijk, die zien dat er wel huizen gebouwd worden in Berkel en Bergschenhoek, maar niet in Bleiswijk. CDA-fractieleden worden hier zeer regelmatig door inwoners en ondernemers uit Bleiswijk over aangesproken.

We zien dat de verkoop van bedrijfskavels zeer goed verloopt. In 2019 is ca. 19 hectare verkocht en in 2020 wordt verwacht ca. 26 hectare te worden verkocht. Deze verkopen zijn goed voor de schuldenpositie van Lansingerland en de door de verkoop toenemende bedrijvigheid is goed voor onze economie, voor de samenleving en het voorzieningenniveau van onze gemeente.

Met deze grondexploitaties en de vele bouwactiviteiten ontwikkeld Lansingerland zich. Het CDA wees er daarbij ook op dat we op de balans moeten letten tussen wonen, werken en groen in Lansingerland. Wanneer we de nieuwe omgevingsvisie gaan bespreken moet wij als gemeenteraad een visie vormen en richting geven door te kijken naar het totale beeld van Lansingerland: waar vinden we dat er woningen gebouwd kunnen worden, maar ook waar willen we groen, water en recreatie behouden, zodat we een aantrekkelijk leefklimaat in Lansingerland houden.

Frans Ammerlaan