25 maart 2024

Henri Bontenbal: ‘Rechts-populisten zetten egoïsme op de eerste plaats’

Tijdens het afgelopen CDA-verkiezingscongres in Nijkerk, dat werd bijgewoond met ruim duizend mensen, zette Bontenbal zich opvallend scherp af tegen de PVV. Deze partij gaat volgens hem lijnrecht in tegen de kernwaarden van de christendemocratie.

‘Populisten zeggen Nederland op één te zetten, maar ze zetten egoïsme op de eerste plaats’, stelt Bontenbal. ‘Het is zelfs een misplaatst idee dat PVV’ers voor de vrijheid strijden. Hun definitie van vrijheid is niets anders dan doen waar je zelf zin in hebt. Ze zeggen voor mensen op te willen komen, maar ondermijnen de rechtsstaat die mensen juist beschermd’. Het streven naar vrijheid zoals christendemocraten dat zien, gaat volgens Bontenbal altijd hand in hand met verantwoordelijkheid en solidariteit. Die verantwoordelijkheid ligt volgens de CDA-leider ook in Europa, een continent dat volgens hem haar ziel moet terugvinden.

Rechts-populisme bestrijden

Het rechts-populisme in Europa moet hard worden bestreden, vindt de CDA’er. ‘Maar Europeanen moeten wel eerst de scepsis over de Europese Unie overwinnen. Bontenbal is ervan overtuigd dat dat kan, als we Europa eerst weer als waardengemeenschap gaan zien en niet enkel als economisch project. Hij roept op om in Europa de komende jaren serieus werk te gaan maken van defensie, de democratische rechtsstaat, migratiebeleid en groene- en strategische industriepolitiek. De ziel en waarden die Bontenbal graag in Europa terugziet, gaan over de waardigheid en gelijkwaardigheid van ieder mens en de vrijheid om zelf vorm te geven aan de roeping in je leven. De Europese ziel gaat volgens hem over verantwoordelijkheid voor de ander, de wereld en de aarde, over solidariteit met elkaar, democratie en een sociale rechtsstaat.

Meer diversiteit

Maar de CDA-leider erkent wel dat Europa tegenwoordig ook een werkelijkheid met tekortkomingen is. Hij pleit daarom voor meer diversiteit in het Europese huis met zijn vele kamers. Want het draagvlak voor Europa verdwijnt als er geen ruimte meer is voor lokale en nationale verschillen, waarschuwde Bontenbal. In zijn toespraak werd duidelijk dat de partijleider het best wel ongemakkelijk vindt dat Wilders deze week Richard van Zwol, notabene een CDA’er, tot informateur heeft benoemd. Hij maakte er maar een grapje over: ‘Wanneer er goede mensen nodig zijn, dan wordt het toch weer een CDA-er’.

Authentiek en charmant

De aanwezige christendemocraten op het congres toonden zich opgewekt en tevreden. Zij vinden het belangrijk dat de partij onder leiding van Bontenbal weer zichzelf is. Hij heeft de kernwaarden van de partij -solidariteit en rentmeesterschap- afgestoft en de leden zijn ronduit opgelucht omdat het CDA ditmaal niet hoeft te onderhandelen met de PVV. De mislukte samenwerking uit 2010 etterde bij het CDA de afgelopen jaren nog lang door en bracht de partij uiteindelijk op de rand van de afgrond. Bontenbal wordt op handen gedragen. Hij wordt authentiek en charmant genoemd. Trouw aan zijn principes, verbindend en een partijleider die tussen de mensen staat. De CDA-leider heeft de goede sfeer en het clubgevoel weer teruggebracht. Het CDA stijgt zelfs weer voorzichtig in de peilingen, en dat geeft de aanwezigen ook hoop. Want de Europese verkiezingen zijn al begin juni. CDA’ers zijn er van overtuigd dat de partij weer kan terugkomen, als het maar vanuit het politieke midden blijft opereren.