22 november 2017

Huize Petrus is behouden.

De commissie Samenleving is in haar vergadering van november akkoord gegaan met de Business Case voor behoud Huize Petrus. Daarbij heeft zij voorts ingestemd met een financiële bijdrage voor de komende 3 jaren voor het in stand houden van welzijnsactiviteiten voor bewoners en omwonenden van Huize Petrus.

Onzerzijds heb ik, Nelleke Bouman, nog een aantal zaken naar voren gebracht. Gememoreerd hoe vanaf de zomermaanden het e.e.a. verlopen is; onrust bij o.a. bewoners en omwonenden voor een dreigende sluiting; een door ons ingediende motie voor behoud van Huize Petrus.
En voorts een door ons geïnitieerde bijeenkomst voor de commissie eind augustus waarbij zorgverzekeraar DSW op onze vraag 3 miljoen euro per jaar beschikbaar stelde voor behoud van 40 bedden voor bewoners met somatische beperkingen. Zij die psychogeriatrische beperkingen hebben zullen, nadat er gesprekken met hen/familie gehouden zijn, verhuizen naar de Oranjehoek in Bergschenhoek waar zij de voor hen specifieke zorg zullen ontvangen.

Wij hebben nog vragen gesteld over de financiële bijdrage door de gemeente voor de komende 3 jaar en of bewoners die verhuizen naar de overige 56 wooneenheden in Huize Petrus. De zorg welke zij nu ontvangen, huishoudelijke zorg dan wel thuiszorg, kunnen behouden van de instelling waar dit nu van wordt afgenomen. Juridisch wordt dit alsnog bekeken; anders zal zorgaanbieder Laurens de zorg gaan verlenen. En wederom niet onbelangrijk weer een oproep naar de wethouder om te zorgen voor een goede communicatie naar bewoners en omwonenden van Huize Petrus al dan niet in combinatie met zorgaanbieder Laurens en zorgverzekeraar DSW.

Gevraagd voorts of wij nog voor de raadsvergadering rapportage van Aedis Actis ontvangen, welke op verzoek van Laurens een onderzoek doet hoe de behoefte in Lansingerland ligt naar een woonvorm als er nu gerealiseerd gaat worden voor de 56 eenheden, waar o.a. veiligheid en geborgenheid een rol spelen. De Adviesraad Sociaal Domein heeft nog een aantal vragen gesteld aan de wethouder, welke voor de Raadsvergadering beantwoord zullen worden.

Een mooi resultaat is bereikt met het open houden van Huize Petrus; we zien de evaluatie eind 2018 tegemoet hoe invulling is gegeven aan deze nieuwe woonvorm zo ook zijn wij benieuwd naar de rapportage van Aedis Actis.

Wij ondersteunen deze  nieuwe woonvorm van harte.